A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

2009. szept. 14. Manju Jois Bp. workshop I. nap

Hozzászólás

Manju Jois a fia a legendás K.Pattabhi Jois-nak, a ’modern’ Ashtanga Jóga nemrégiben eltávozott alapítójának. Az unoka, Sarath R. szintén világhírű oktató, Mysore-ban ő vezeti a híres Main Shala-t, bár az év nagy részét utazással tölti, workshop-ról workshop-ra. (bővebben katt: http://hotashtanga.blogspot.com/2009/09/sharath-workshop-londonban.html)
A mondás szerint a tehetség átugrik egy generációt. Korábban már láttam bizonyítékát ennek harcművész körökben, ahol az alapító atya (már nem fiatal) fiacskája siralmas teljesítményt nyújtott, a papa nevének égisze alatt mégis nagymesteri címen tisztelte ország-világ. Ezek után természetesen kíváncsi voltam, hogy jógás körökben mi az ábra? Sietve megnyugtatok mindenkit, hogy az esetleges kételyeim hamar eloszlottak, a jógában nagyon is vágja a fiúgyermek a témát 🙂

Mivel nem tudakozódtam elég részletesen, azonnali büntetésképpen rossz címre mentem, szerencsére korán érkező típus vagyok, és még időben megtudtam a helyes címet Gaurangától mobilon. Loholás ezerrel, így épp csak 5 perc késéssel értem a helyszínre. A többiek már napüdvözöltek, engem pedig Tom üdvözölt a bejáratnál. Gyorsan beálltam egy üres helyre, Manju nem vette zokon a késést, mosolyogva bólintott, én meg gyorsan leraktam a jógaszőnyeget és hajrá. Napüdvözlés A-B. Mysore típusú óra volt, ilyenkor mindenki önállóan végzi a gyakorlatsort (1. Sorozat volt), a tanár pedig jár-kel és igazgat a pózokba. Kicsit keveselltem a létszámot, talán ha 20 ember volt, egy ilyen nagyágyú szerintem legalább a dupláját érdemelné, ugyanakkor minél kevesebb a létszám, arányosan annyival több idő jut egy-egy emberre. Nagyobb szabású workshop-ok alkalmával ahol 100-200 ember is van, örülhet az ember, ha messziről látja a tanár lábait, ahogy végigsétál a sorok között. Ebből a szempontból jól jártunk, fakított is mindenki rendesen, mint ilyenkor általában, mindenki igyekszik a legjobb formáját mutatni, ha másért nem is, a tanár iránti tiszteletből. Persze egymásra rá se nézünk, mindenki 100%-ig befelé koncentrált, vagy mégsem? Hát, emberek vagyunk… 🙂

Olyan szerencsém volt, hogy nem kevesebb, mint 7 alkalommal igazított rajtam Manju Jois, először Padangusthászanában nyomott le, aztán a Pasarita Padottászana C verziójában, majd Paschimottászanában, majd Marichiászana A-ban mindkét oldalra. Azután Baddha Konászanában. Mondani sem kell, hogy majdnem kivétel nélkül életem legnagyobb nyújtását értem el valamennyi igazításánál. Nem sokat teketóriázik, amíg érzi hogy nincs ellenállás, addig adagolja a nyomást rendesen, ezt egyébként ki is fejtette az óra utáni kérdés-felelet blokkban. A helyszín nagyon jó volt, a hőmérséklet is, a Napüdvözlések végére már úgy izzadtam mint egy paci, ami a nyújtás szempontjából nem elhanyagolható. A levezetésnél a hátrahajlásokat hídba nagyon szépen abszolválták körülöttem, én is igyekeztem addig szerencsétlenkedni, amíg hozzám is odajött (talán már fájt néznie a felállásaimat), kölcsönvette a Yogin-os OM-os törülközőmet (Ági reklámhelye 🙂 ), és háromszor segített hátrahajolni-felállni. Így persze könnyű, de egyedül nem megy túl jól, bár egyszer-kétszer már sikerül. Nem a merev derekam tehet róla szerintem, hanem a technikám nem elég jó még. Lassan befejezte mindenki, a relaxációt csak hanyagul nyomtuk, jövés-menés nyüzsi közepette.

Félórás szünet és barátkozás után folytattuk az órát egy Pránájáma-gyakorlattal, ami nekem új volt, talán Gauranga majd többet tud róla és leírja. Utána védikus mantrákat énekeltünk. A mantrázás technikájára is kitért egy percig Manju Jois, mélyen és erőteljesen kell zengeni a torokból, ami fiatalon tart és feszesen megőrzi a nyaki részt, nem növesztünk tokát. A mantrázás után kérdés-felelet. Az első kérdésem ’beugratós’ kérdés volt, de már annyi obligát kérdést és választ hallottam hasonló alkalmakkor, hogy gondoltam kicsit ’rosszalkodok’. Megkérdeztem Manju Jois-t, hogy az Ashtanga-jóga hosszas gyakorlása során átélte-e már a jógalétra csúcsát jelentő Szamádhi állapotot? Persze nem ugrott be, a válasza amolyan tudd-hogy-értsd típusú volt, vagyis a nyugodt és kiegyensúlyozott élet, és az elme lecsendesítése maga a Szamádhi. Már ha jól értettem amit mondott. Különben a Szamádhi nehéz téma, aki átélte annak egyértelmű, akik meg nem, olyanok vagyunk mint amikor vakok beszélgetnek színekről. Azért tervezem egy írás keretein belül körüljárni a témát, a Szamádhi fajtáiról, és leírásokat hiteles forrásokból.


A második kérdésem gyakorlatiasabban az olajfürdőre vonatkozott, tanácsolja-e rendszeresen végezni? Igen, nagyon ajánlja. Az olajfürdőről először Takácsy Gábor Ashtanga-tanfolyamán hallottam, ő Indiában is járt és képben van. Gábor mandulaolajat ajánlott az Indiában használatos ricinusolaj helyett, amit kizárólag valami spéci növénykeverék-őrlemény segítségével lehet levakarni a bőrről. Manju Jois a szezám- és kókuszolajat ajánlotta, lévén a mandulaolaj drága. (ezt én is tapasztaltam, egy üvegcse takarékosan használva 2 alkalomra elég, és majdnem 2000 Ft-ba kerül) Manju Jois azt ajánlotta, hogy kezdjük a fejtetőn, és lefelé haladva dörzsöljük be bőségesen a testünket, különösen az igénybe vett ízületeket (könyök, térd, csípő, boka stb.) Majd várjunk 1-1,5 órát, amíg az olaj beszívódik és beivódik a porcokba. Az idő elteltével meleg vízzel tisztítsuk meg a bőrt, és burkolózzunk be melegen, hogy a verejtékkel együtt a maradék olaj és az esetleges szennyeződések eltávozzanak a szervezetből. Az olajfürdő a bőrt is megszépíti, megelőzi a ráncosodást.(Javasolt még a pihenés, tartózkodás a fizikai erőkifejtéstő és az erős napfénytől.) Kb. ennyit az első napról, holnap folyt. köv.híres

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

