A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Nem elég lélegezni

Hozzászólás

Hiszen mindig lélegzünk. Az életünk az első lélegzetvételtől az utolsóig tart az anyagi világban. A jógában ugyanakkor figyelni is kell a lélegzetet. Ez egyfajta áldozat Visnunak (Krisna), aki Paramátmá (Felsőlélek) formájában mindenkinek a szívében ott lakozik.

“Akiket az elme és az érzékek szabályozására irányuló önmegvalósítás érdekel, azok az összes érzékek működését, valamint az életerőt (lélegzést) ajánlják áldozatként a fegyelmezett elme tüzébe.” /BG/
Ugyanakkor maga a figyelem is azonos Krisnával:
“Én vagyok a cél, a fenntartó, az úr, a tanú, a hajlék, a menedék és a legkedvesebb barát. Én vagyok a teremtés és a megsemmisülés, mindennek alapja, a nyugvóhely és az örök mag.” /BG/
Amíg megmaradunk tanúnak, azaz éber figyelem állapotában vagyunk, addig az elme (Ego) nyugodt, nem kelt hullámokat. Az lélegzet=életerő maga Krisna. A figyelem is Krisna.
“Én mindenkivel szemben egyenlő vagyok: senkire sem irigykedem, és olyan sincs, akivel pártoskodnék. De aki odaadással szolgál Engem, az Bennem van, a barátja vagyok, s Nekem is barátom ő.” /BG/
A jógafolyamat odaadó szolgálatnak tekinthető. Amíg a jógában vagyunk (figyeljük a lélegzetet) addig Krisna is barátjaként figyel ránk. Talán túl egyszerűnek tűnik, de igazából nem olyan könnyű elérni a kizárólagos figyelem (koncentráció/meditáció) állapotát, még egy lélegzetvételnyi időre sem. Nehéz feladat, Krisna maga is biztat ugyanakkor:
“Légy rendületlen a yogában, óh, Arjuna! Végezd el kötelességed, és válj meg minden olyan köteléktől, amely a sikerhez és a kudarchoz fűződik! Az ilyen kiegyensúlyozott elmeállapotot hívják yogának.”
Persze könnyen elcsüggedünk, vagy kételkedünk a gyakorlás útján:
“Arjuna szólt: Óh, Madhusudana, számomra úgy tűnik, hogy az Általad ismertetett yoga nem praktikus, sőt elviselhetetlen, mert az elme nyugtalan és ingatag.” de Krisna megnyugtat:
“Óh, Kunti erős karú fia, a nyugtalan elmét legyűrni nagyon nehéz, ez kétségtelen, de az állandó gyakorlás és elkülönülés célhoz vezet.
Az önmegvalósítás nehéz feladat annak, kinek elméje zabolátlan. De a szabályozott elméjű, a helyes eszközzel törekvő számára biztosított a siker. Ez az Én véleményem”

Vélemény, hozzászólás?

