A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Pilates és a jóga

Hozzászólás

Amióta van pilates a központban, elkezdtem beállni az órákra, mert mindig lehet tanulni valamit a testről és a mozgásról. Korábbi előítéleteim dacára (nőies, nem elég kemény, unalmas stb.) újra kellett gondolnom az egész pilateshez való hozzáállásomat. Már hallom is a jógik felhördülését, hogy minek a pilates, ha ott a jóga? Akkor elmondom hogy szerintem miért és mire jó, persze minimális tapasztalatú, 1-2 hónapos kezdőként.


A pilates óra sokban különbözik megközelítésében egy jógaórától. A hangsúly azon van, hogy testet meghatározott pozícióban úgy mozgatja finom és lassú mozdulatokkal, hogy a test ‘ráérez’, és visszatér a helyes tartáshoz, főleg a gerinc, a vállak, a medence vonatkozásában. A mozgás a pilatesben alapvető. Bár az Ashtanga jógában is aktív mozdulatokkal vesszük fel a kívánt ászanát, az ászanában a dinamika már befelé irányul, a test nem mozog közben, hanem csak lazul bele a pózba, miközben bizonyos izmok megfeszülnek, mások pedig elernyednek. A fő probléma az Ashtangában az, hogy ha valaki régóta mozgásszegény életmódot folytat, és/vagy nincs előképzettsége az ászanák pontos végrehajtásáról, akár könnyebb vagy nagyobb fizikai sérülést is szenvedhet, nem beszélve arról, hogy az Ashtanga óra tokkal vonóval 2 óra, amiből 1,5 óra nagyon intenzív és kimerítő mozgással jár. A fiatalok könnyebben alkalmazkodnak a dinamikus terheléshez, de a tartásuk nekik sem mindig üti meg a megfelelő pontosság mércéjét, ami a jógában alapvető lenne.
Ezért gondolom azt, hogy a pilates lehetőséget biztosít arra, hogy megfelelő test-tudatot alakítson ki, és a tartási rendellenességeket korrigálja még azelőtt, hogy elkezdenénk megterhelő ászanákat gyakorolni, ami inkább több stresszt okozhat kezdetben, mint hasznot. Ha a testtartásunk már rendben van, és kialakult a test-tudatunk, akkor könnyebben és gyorsabban fogjuk tudni korrigálni az összetett jóga-testhelyzeteket, és követni a tanár instrukcióit. A pilates is a légzésre történő koncentrációval kezd, és bizonyos módon a gyökér zárhoz hasonlóan, a gátizom megfeszítésével segítik a központ stabil tartását. Azt ajánlom, dobjuk félre az előítéleteinket, és nyitottan próbáljunk ki egy pilates-órát, próbáljuk az ott megszerzett készségekkel még inkább növelni a hatékonyságot bármely más sportban, vagy jógában.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s