A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Re: kapaszkodj a jógába

Hozzászólás


Gauranga mai bejegyzése bennem is elindította a gondolatok folyamát.
Úgy érzem, csekély tapasztalattal a hátam mögött, hogy a jóga sok nehéz helyzeten segít át. Hál’istennek súlyos betegség nem támadott meg soha, de a gerincem több helyen is deformált volt, pont ezért kezdtem el a jógagyakorlatokat anno. Egy súlyzós edzés közben bekövetkezett deréktáji gerincsérv miatt nem tudtam edzeni, rendesen aludni, és néha még járni is csak hétrét görnyedve. Nem akartam beletörődni ebbe az állapotba, ezért minden nap gyakoroltam Yesudian Sport és Jóga c. könyve alapján. Kb. 2-3 hónap alatt jobb lett a derekam, mint a sérülés előtt. Ennyi idő alatt már tapasztal annyit az ember elméje, hogy hozzászokjon a napi rendszeres kondicionáláshoz. Mindig elmondom az órákon is: nem a testünkkel akarunk kezdeni valamit gyakorlás közben, hanem az elménkkel. Míg a testünk könnyen ‘kézzel’fogható, az elménket hiába keresgéljük, befolyásolni pedig még annál is nehezebb. Melyikünk képes tudatosan eldönteni, hogy mire akar gondolni, vagy hogyan akarja érezni magát? A testi jóga voltaképpen egy spirituális trükk, ami leköti az elmét a gyakorlás ideje alatt, betekintést nyújtva a meditáció állapotába, ami örömteli érzéssel tölti el a gyakorlót. A Bhagavad Gítá így ír erről:

20-23. vers
A tökéletesség szintjét samadhinak, vagy transznak hívják.
Ilyenkor a yoga gyakorlása által az ember elméje minden
anyagi szellemi tevékenységtől mentes. Jellemzője, hogy a
yogi ebben az állapotban tiszta elméje segítségével
megláthatja önvalóját, s örömet, élvezetet tud meríteni
abból. Ezen az örömteli síkon az ember kötetlen, lelki
boldogságban él, s transzcendentális érzékszerveivel élvezni
tudja azt. E szilárd helyzetben az igazságtól sohasem tér
el, s érzi: ennél nagyobb nyereségre soha nem tehet szert.
Ezt a fokot elérve kiegyensúlyozott és rendületlen még a
legnagyobb nehézségek közepette is. Ez a valódi szabadság,
mely felold az anyagi kapcsolatok okozta szenvedések alól.

24. vers
Az embernek törhetetlen elszántsággal és hittel kell
gyakorolnia a yogát. Kivétel nélkül meg kell válnia a hamis
egóból eredő összes anyagi vágytól, s elméje által minden
oldalról, egytől egyig szabályoznia kell érzékeit.

25. vers
Az ember teljes meggyőződéssel, lépésről lépésre, értelme
segítségével szilárduljon meg a transzban, vagyis elméjét
egyedül a Legfelsőbb Lélekre rögzítse, és semmi másra ne
gondoljon.

26. vers
Az embernek határozottan vissza kell térítenie elméjét az
önvaló felügyelete alá, csapongó és határozatlan természete
miatt bármikor és bárhová is vándoroljon az.

Ezek a jógagyakorlók számára gyakorlati szempontból legfontosabb és leglogikusabb versszakok az egész BG-ban, legalábbis szerintem. A hatalmas jógairodalom több száz és ezer oldalon keresztül nem tesz mást, mint ezt a 3-4 kulcsmondatot járja körül minden irányból. Amíg a boldogságunk külső körülményektől függ, soha nem lehetünk nyugodtak, mihelyt azonban befelé fordítjuk a figyelmet, tudatunk függetlenné válik a külső körülményektől, és automatikusan megnyugszik. Jogos a kérdés: miért nem gyakorolja akkor mindenki a meditációt? Nem szabad lebecsülni az elménk (= Ego) ellenállását, amelyet nagy fekete kígyóként is szoktak említeni, amelyet nagyon nehéz megfogni és nyugalomban tartani, az elme természete már csak ilyen. Idővel az átélt meditációs örömök hatására csökken a belső ellenállás, de hullámhegyek-völgyek évekig előfordulhatnak a gyakorlásunkban. Erről is ír a BG:

Az önmegvalósítás nehéz feladat annak, kinek elméje
zabolátlan. De a szabályozott elméjű, a helyes eszközzel
törekvő számára biztosított a siker. Ez az Én véleményem.

Akkor ezt megbeszéltük: kitartóan gyakorolni nehéz, de kifizetődő. Aki ezen elbukik, az mindenhol el fog, mert a zabolátlan elme a kudarc melegágya.

Visszakanyarodva kicsit eredeti témánkhoz, gyógyult derekam után a nyaki csigolyáimmal gyűlt meg a bajom, a sok számítógépezés miatt takaros boszorkánypúpot növesztettem. 30 éves kor táján megpúposodni nem leányálom, én is járkáltam fűhöz-fához a bajommal. A pszichotronikus gyógyító csak annyit kérdezett: miért akarom a hátamon cipelni a környezetem problémáit? Úgysem fog sikerülni…
Ez a tapasztalat ráébresztett a jóga durvafizikai része mögötti finomabb energiák működésére, és lelkesedéssel töltött el a további kutatáshoz. Fizikai síkon természetgyógyászati kezelésre jártam: először mézes masszázst, majd utána Dorn-Breuss féle gerincmasszázst kaptam. Ez a kombináció sikeresen fellazította a pangó szöveteket, és lassanként a jógagyakorlatok hatására kiegyenesedett a gerincem, ma már csak nagyon alapos szemlélődéssel lehet nyomát találni a korábbi kóros görbületnek. Miközben a test az ászanákkal és a légzéssel van elfoglalva, a tudatunk fokozatosan élesebbé válik a durva és a finomfizikai világ összefüggéseire, érzelmeink és vágyaink belső természetére. Így lehetséges pozitív eredményt kovácsolni testi nyavalyáinkból.
Szeretném felhívni a figyelmet arra is, hogy a hosszú távon történő túlzottan megerőltető gyakorlás nem egészséges. Természetesen a jóga által keletkezett sérülések jógával meg is gyógyíthatóak, mégpedig rövidebb idő alatt, mint ahogy keletkeztek, a test öngyógyító ereje szinte határtalan a megfelelő körülmények között. A rendszeres gyakorlás megtanít ‘élni’ a testünkkel, annak határaira és szükségleteire, olyannyira, hogy mára már kb. pontosan azt is meg tudom saccolni, mennyi ideig fog fájni a térdem vagy a vállam egy-egy kisebb húzódást követően. Ez fontos dolog, ha valaki jógaoktatással foglalkozik, hiszen heti 13-14 jógaórát megtartani fizikailag is kimerítő, és az embernek terveznie kell az erejével, ésszerűen beosztani. Ha tudatosan figyelünk magunkra, akkor mindenféle külső segítség nélkül is jó karban fogunk maradni. A rendszeres és egészséges táplálkozás is fontos, a masszázs felgyorsítja a regenerációt, mindenféle gyógynövény pedig speciális esetekben alkalmazható, megelőzésképpen is. A legfontosabb az elegendő pihenés, és a türelem, ha sokáig szeretnénk egészségesen gyakorolni – életfogytig.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s