A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

HardCore

3 hozzászólás

A mai Bikram óra tapasztalatai elgondolkodtattak a motiválási módszerek közötti különbségeken. Tapasztalatom alapján a haladó Bikram gyakorlóból nagyon jó kezdő Ashtanga-gyakorló válik, ami a személyes motivációt illeti. Természetesen nem akarom egyik irányzatot sem a másik fölé emelni, a különbözőségeik miatt szépek. Ki állíthatja hogy könnyű dolog 6-kor felkelni és közel 40 celsius fokon másfél óráig keményen gyakorlatozni? Az ember megtanulja elsajátítani a koncentráció és az akaraterő tudományát, aminek az Ashtanga gyakorlásban nagy hasznát veszi, hiszen az Ashtanga alapvetően EGYÉNI gyakorlás, bármit is állítsanak. Nem véletlen, hogy Krisnamacharya egy időben csak egy emberrel foglalkozott, és Pattabhi Joisnál sem volt vezetett óra tudtommal, csak a nyugati tanítványok megérkezése után, addig kizárólag mysore jellegű gyakorlás volt.
A csapat viszi, húzza, tolja az embert, motivál etc, vagyis könnyítést jelent a gyakorlásban, akár a bot a járáshoz, de ha a lábunk már egészséges, akkor nem vesszük elő a botot, mert akadályoz a haladásban. Az egyéni gyakorlás ezért nehezebb véleményem szerint, jelentős rutinnal kell rendelkezni ahhoz, hogy megfelelő elszántsággal és motivációval ugyanazt az intenzitást el tudjuk érni mint a csoportos gyakorlásnál. Kinek ez válik be, kinek az, időről időre is változik hogy éppen mire nyitott az ember, van amikor a vezetett órát kívánom jobban, van amikor az egyedüllétet.
Ami a kettő között van: csoportos órán saját magunkat motiválni, ez kicsit könnyebb mint egyedül, mert a csapat húzóereje itt is megvan. A nemrég elkezdett HardCore óra nagyon jó lehetőség arra hogy kipréseljük az akaraterőnk maximumát, én nem hajszolom közben a résztvevőket, ami eddig két embert jelent: Orsi maga is PowerJóga oktató, Gábor pedig kifejezetten atléta alkat, nincsenek külső biztatásra szorulva, inkább nekem kell felkötnöm a gatyát hogy lépést tudjak tartani. Ezért minden héten egy kicsit variálom az órát, ami főleg nehezítést jelent, hogy ne szokja meg a testünk az állandó rutint.
Miből áll össze egy HardCore óra?
– 5-5 Napüdvözléssel készítjük fel a testet a további igénybevételre, opcionálisan kézállásokkal
– Lassú erősítésekkel 5-10 másodpecig elnyújtjuk a mozgást fekvőtámaszban, felülések, majd guggolás közben le és fel, utána kitartott pózok: csaturanga, guggolásban lent vízszintes combokkal ill. felülve megfeszített hasizmokkal
– lenyomjuk az Ashtanga első sorozatát, de csak egy légzéssel, teljesen folyamatos mozgással és légzéssel, vinjászákkal mindkét oldalra, opcionálisan kézállásokkal
– Rövid pihenő után dinamikus erősítések: robbanékony fekvőtámaszok, felülések, guggolások, ill. nakrászanában ugrálás előre-hátra
– Levezetésnek fordított testhelyzetek: fejenállás, alkartámasz, illetve kézenállás (a falnál támaszkodva lehet nyomni fekvőtámaszt is)

kb. ennyi az óra alapja, de biztosan lesznek még újítások, utána 2 napig izomlázam van, hiába mozgok mindennap rengeteget. Ha felkeltette a dolog valaki érdeklődését, kipróbálhatja minden hétfőn17h-tól a központban, minden típusú mozgáshoz kiváló alapot biztosít, nem kezdőknek való óra, valóban ‘hardcore’, jógik, küzdősportolók, gyúrósok, lehet feszegetni a határokat… 🙂

Reklámok

3 thoughts on “HardCore

  1. Érdekes. Ha belefér az idődbe, próbáld ki az Iront nálam is, hátha merítesz még ötletet belőle!

  2. Az egyéni gyakorlás valóban nehezebb. A csoportos gyakorlás, amellett, hogy motivál, pszichés töltést is ad, így – bár fizikálisan kőkemény -, mentálisan és lelkileg is feltölt. Koncentráció, akaraterő, elszántság, kihívás, küzdelem => (jellem- és nem csak :)…) fejlődés 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s