A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Találkozás a Guruval 1.

4 hozzászólás


Talán kicsit fellengzősen hangzik, így első olvasatra, úgyhogy kicsit kifejteném, hogy miért mondom így. Hosszú sztori, lehet hogy több bejegyzés is születik belőle. Sokan tudjátok, hogy David Swenson volt, aki miatt elkezdtem az Ashtangát gyakorolni, bár már korábban is sokat jógáztam. Véletlenek pedig nincsenek, egyszercsak valahonnan letöltöttem a Primary Series-t, a híres tóparti demóval, és máris eldőlt – nekem ez kell! Ezt már sok helyen leírtam, most azonban újra aktuálissá vált, mivel megláttam a neten, hogy David Swenson workshopot tart a sógoroknál, a szomszédos Graz-ban. Mivel ennél közelebb soha nem jön Budapesthez, írtam a szervezőnek, Tom-nak (nem Hoppel, egy másik), hogy nekem nagyon fontos lenne részt venni, mert miatta kezdtem Ashtangázni, és szeretnék személyesen is találkozni Daviddel. Szerencsére valaki visszamondta a foglalását, így felszabadult egy hely, illetve Fruzsinak is sikerült szerezni egy helyet, így ketten vágtunk neki az útnak. Bp-en felvettünk egy aranyos stoppos lányt, aki velünk jött Bécsig, aztán végre megérkeztünk a grazi stúdióba. Nem kis meglepetésemre 60 ember várta a kezdést. David bejött, körülnézett, mosolygott. Informálódott kicsit róla, hogy ki mennyi Ashtanga gyakorlattal rendelkezik. A csapat nagy része még soha nem gyakorolt Ashtangát, ezért a három nap anyaga megfelelt egy kezdő Ashtanga tanfolyam anyagának. Nincsenek csodák, pláne egy olyan jógában, amely kötött gyakorlatsorokból áll, de mégis, még többéves gyakorlás után is új megvilágításban kezdtem látni az Ashtanga gyakorlását, a miértet és a hogyant is. Nehéz szavakba önteni… egy pillanatra vizsgáljuk meg a ‘guru’ szó jelentését. Gu=sötétség, ru=világosság. Tehát a guru az a személy, aki a sötétből elvezet a világosságra. Jogos a kérdés: hé Csabi, akkor most David Swenson megvilágosított téged 3 nap alatt? Nyilván nem. De! Találkoztam már néhány Ashtanga tanárral, a nagyobbak közül is, és egyiknél sem éreztem ennyire átjönni, ennyire élően továbbadni azt az érzést, amit ez a tanítványi láncolat képvisel, Pattabhi Jois és Krisnamacharya tanításának tiszta erejét. Nem ászanáról és pránájámáról beszélek, mert az csak technika, egy balettos vagy egy akrobata ugyanúgy megcsinálja, sőt. Nem technika, hanem jelen-lét. Olyan tanárról beszélünk, aki nem kelt hullámokat, aki képes formálni a tudatunkat észrevétlenül, csak azzal ahogy jár, beszél, viselkedik. Nem vagyok elég jó fogalmazó ahhoz hogy vissza tudjam adni ezt az érzést. Sok sztori elhangzott a régi Mysore-i időkről is, David azt a hasonlatot hozta: “olyanok voltunk mint a kutyák, Pattabhi Jois pedig a gazda, aki kimerülésig dobál egy darab fát a kutyájának: odadobott nekünk egy gyakorlatot, és mi ugatva-lihegve lelkesen rohantunk érte – vagyis megcsináltuk a gyakorlatot, bármit kérhetett.” Ha valaki megnézi az Ashtanga vidókat a YouTube-on, ahol P.J. vezeti a gyakorlást, gyakran ijesztőnek tűnik a látvány, én is elgondolkodtam, mit tudhatott Pattabhi Jois, amivel így elvarázsolta a tanítványait? Vagy mit tudhatott Krisnamacharya, aki Pattabhi Jois megfogalmazása szerint egy ‘veszélyes ember’ volt, mégis 25 évig tanult tőle (az összehasonlítás végett: Iyengar mindössze másfél évet).
Szóval, szavakkal nem visszaadható az érzés. Papají tanácsa a következő a gurut keresők számára: ha találkozol egy tanítóval, ne csinálj mást, csak figyeld az elmédet, a gondolatok és érzések áramlását. Ha az elméd elcsitul, és boldogságot érzel, akkor tudsz tanulni attól az embertől. Technikát bárkitől lehet tanulni, még egy könyvből vagy videóról is. De ami ennél mélyebben van, a belső, finomabb dolgokat csak egy olyan embertől lehet elsajátítani (jó szó = a sajátunkká tenni), aki maga is a sajátjává tette. Szabad keresgélni, de ha talál egyet az ember…
Fordulj egy lelki tanítómesterhez, úgy próbáld megérteni az
igazságot! Tudakozódj alázatosan, és szolgáld őt! Az
önmegvalósult lélek képes tudásban részesíteni téged, mert ő
már látta az igazságot.
BG (4/34)

Reklámok

4 thoughts on “Találkozás a Guruval 1.

  1. Ezt nagyon szepen mondtad Csabi! En is hasonlot ereztem mikor talalkoztam vele! napokig a fellegekben jartam utana es azota is sokszor eszembe jutnak a tanitasai es mindig inspiral. Annyira jo energiaja van, egyszeruen csak jo korulotte lenni es tanulni tole. Most vasarnap talalkoztam Danny Paradise-sal, aki David Swenson ota eloszor ujra hasonlo erzeseket valtott ki belolem. 🙂

  2. Wow! Jó a kép! Szerencsés vagy!

  3. Visszajelzés: Berling calling – fícsöring Hattyúfia Dávid | Astangini

Vélemény, hozzászólás?

