A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Jóga és egészség 1.

Hozzászólás


Ha egészség van, minden van – mondják az öregek. A jóga megközelítésében a testünk ‘csak’ egy jármű, eszköz, amelyen keresztül a lélek tapasztalásokat szerez. Mint minden gépnek, a testnek is meg kell adni ami jár, megfelelő karbantartást, amibe beletartozik elsősorban a táplálkozás és a pihenés. Időről időre mégis meghibásodik járművünk, kevésbé szerencsés esetben már eleve sérültet kapunk, ki-ki karmája szerint. Ha a testet egy fához hasonlítjuk, akkor lesz egészséges, ha a gyökerei erősek, a törzse is erős. Hogyan erősítsük ezeket: az Asana és a Pranayama segítségével. Jeles költőnk, Tamkó Sirató Károly gyógyíthatatlannak hitt betegségből épült fel a jóga segítségével:
“… orvosaim őszintén megmondták, gyógyíthatatlan állapotban vagyok. Ha volna valahol vidéki rokonom, ahol van ház, van ágy, enni adnak, legjobb lenne ha odamennék… ott éltem náluk, és vártam végzetem beteljesedését. Napi egy órát tudtam csak járni. Mozdulatlanul feküdni – mondta a kezelőorvos. – Szervi szívbaj! Nincs terápia.
Így feküdtem hónapokon át, a javulás legkisebb jele nélkül. Várva a lassú, de biztos pusztulást… Elhatároztam, végzek magammal. Etóval tablettával. Mikor a harmadik dobozzal vásároltam meg, a patikában egy rendkívül szimpatikus házaspárt látok. Ahogy elmennek, megkérdezem a gyógyszerésznőt: kik ezek? … Annyi harmónia áradt belőlük, hogy elhatároztam: ehhez az orvoshoz még elmegyek. Mikor előadtam hosszú kórtörténetemet, az orvos így szólt:
– Na, te szegény ember! Veled már megcsináltak mindent, amire az európai orvostudomány csak képes. Hát próbáljunk meg valami egészen mást.
Átnyújtott egy könyvet. Nézem: Selva Raja Yesudian: SPORT ÉS JÓGA. Elolvasom. Visszamegyek hozzá.
-Szép ez nagyon, de nekem meg van tiltva a mozgás.
-Hát én majd megengedem.
Áttanulmányoztuk együtt az alaplégzés leírását, és az ő utasításai és vezetése szerint elkezdtem a jógalégzéseket. Persze én bizalmatlan és hitetlen voltam ekkor is – annyi kudarc után! Csak próbából kezdtem el… – két hétre!
Elámultam! És naponta egyre jobban ámultam. Minden panaszom elmúlt. … Hogy jogos kételkedésemet ellenőrizzem, két hét múlva abbahagytam a légzéseket. … Minden panaszom kiújult. Ekkor kénytelen voltam elhinni, hogy a jógalégzésektől lettem jobban. Most már erős meggyőződéssel folytattam napi légzéseimet.
… Pesten aztán volt kezelőorvosaim csodálkoztak a legjobban nem is remélt feltámadásomon, és azokat az abszolút reményteleneket… hozzám utasították, és én az ő felügyeletük és és ellenőrzésük mellett ugyanúgy rendbe hoztam őket, mint magamat.
Tizenöt évi kutatásom és tanításom alatt saját önálló rendszert alakítottam ki. … Feltámadtam, Sőt, szellemileg és testileg is erősebb lettem! 28 éve gyakorolom rendszeremet. Ma 72 éves vagyok és ha betegségem minden nyomát nem is tudtam eltüntetni, de – hála mindennek – kedvvel dolgozom és jól érzem magam!”

Kell ennél több? Feldmár András szerint azok a legjobb sámánok, akik nagyon betegek voltak, és egy sámán meggyógyította őket. És az egészségesnek maradásuk feltétele, hogy ők is sámánok legyenek. A jóga sok embernek, mindenkinek lehet személyi sámánja… 🙂

Vélemény, hozzászólás?

