A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Relax

2 hozzászólás

Az Ashtanga jóga gyakorlásakor legtöbbször olyasmikkel vagyunk elfoglalva, hogy kézenállás közben be tudod e rakni lótuszba a lábadat, vagy a nyakadba tudod e tenni, elég laza vagy-e ahhoz hogy megérintsd a … stb. A gyakorlás legfontosabb szakasza, a relaxáció sokkal kevesebb figyelmet kap. Mintha gondosan, a hozzávalókat a legprecízebben összeválogatva finom és tápláló ebédet főznénk, aztán sietve állva behabzsolnánk.

Nagy gond nemcsak jógázás közben, hanem az életben is: a sietség. Nem vagyunk ott, nem vagyunk jelen a pillanatban, amit éppen csinálunk, hanem a múltban vájkálunk, vagy előreszaladunk a jövőbe, amikor majd az lesz hogy … Így aztán elszalasztjuk a pillanatot, a tudatunk ide-oda ugrál, mit egy megriadt nyuszi. Nem beszélhetek mindenki nevében, a saját tapasztalatom ez. Tennivaló akad bőven minden napra, a többszöröse annak, mint amennyi kényelmesen elvégezhető lenne. Hogyan segít akkor a jóga, hiszen az is csak plusz időt igénnyel, akár napi 2 extra órát is? Hogy lesz így több időnk, hogyan leszünk összeszedettebbek, jobban jelen a pillanatban? Elmondom 😉 A kulcs a relaxációban keresendő.

– Legelőször is csökken az alvásidő. AZ ászana és pránájáma gyakorlása eleve kiküszöböli a méreganyagok nagy részét a szervezetből. Ráadásul a mély relaxáció megfelel a mélyalvás állapotának, amely fázison minden éjjel többször is átmegyünk, így 10 percnyi valóban mély relaxáció felérhet akár 4 órányi rendes alvással is. Az sajnos nem lehetséges (bár jó lenne), hogy a teljes 6-8 órás alvásidőnket kiváltsuk 20-25 perc relaxációval, mert a testnek, a szerveknek fizikailag is ki kell pihenni magukat.
– Hogyan spórolhatunk meg még több energiát? Úgy, hogy lelassítjuk a gondolkodásunkat, az elme áramlását. Ha egy napig feljegyeznénk a gondolatokat amelyek áthaladnak a fejünkön, utólag látnánk, hogy a gondolataink 90%-a egyszerűen felesleges. A tudat természetéből fakad az hogy egyik gondolat követi a másikat, át- meg átszőve érzésekkel. Ha a tudatunkat elcsendesítjük (jóga), az így felszabaduló energia hasznos dolgokra fordítható.

Mi kell a jó relaxációhoz? A legtöbbször nem elég hanyatt feküdni és várni. Sokszor látom, hogy valaki a sorban a relaxáció alatt már percek múlva fészkelődik, mocorog, legszívesebben felállna és elszaladna. Ennyire nehéz elengedni a gondolatokat és a fejünkben lévő állandó pörgést. AZ Ashtanga jóga erre is megoldást kínál. A legutóbbi vasárnap nem tudtam veszteg maradni, és a szombati hosszú nap után (2 jógaóra+ 1 intenzív kung-fu gyakorlás) reggel elmentem egy közös reggeli gyakorlásra az Atma-ba. Kicsit fáradtabb voltam a szokásosnál, de épp emiatt az egész gyakorlás alatt sikerült jobban befelé figyelni, nem erőltetni a légzést. A jó meleg kellemesen még rátett egy lapáttal, így a relaxáció különösen jól sikerült. A legjobb ismérve ennek az, amikor annyira kiesünk térből és időből, hogy 20-30 perc eltelik úgy, hogy semmi gondolat, semmi érzet vagy önreflexió nem borzolja meg az elme tükrét. Áldott állapot ez, a test mintha tetszhalott lenne, a pihenés maximális. Még tovább is tudtam volna maradni ebben az állapotban, csak a többiek szedelődzködésenek a zaja ébresztett újra tudatomra. Magyarországon, de talán inkább az egész nyugati világon az a tapasztalatom, hogy lerövidítik a relaxációt, mert az emberek nem képesek mélyen belemenni, éberen maradnak és megunják. Az Indiába kitelepült Bettina mondta egyszer, hogy jóga után nem is volt érdemes bentmaradni a relaxációhoz, mert olyan rövid a 10 perc, hogy nem is érdemes belemenni, míg otthon 40-50 percet szokott minimum. A relaxációs képesség nemcsak hely-, hanem embertípus-függő is. A legtöbb ‘nyugati’ beállítottságú, a fejében élő ember talán a Bikram jógán keresztül találkozik a jógával. Ahányszor voltam ilyen órán, mindig meglepett hogy a társaság nagy része már 1-2 perc hullapóz elteltével siet az öltözőbe, és max. a társaság 10-15%-a marad relaxációban 5 percnél tovább. Persze ez lehet hogy nem általános, különösen azért, mert bármilyen, melegben végzett intenzív gyakorlás alaposan elbágyaszt, ezzel ‘megágyazva’ egy alapos relaxációnak. De hiába fáradt a test, ha az elme továbbra is pörög, a gondolatok őrölnek tovább, úgy nem lehet relaxálni.
Az Ashtangában nagyon szerencsés dolog, hogy a sorozatok hosszúak, így a megfelelő koncentrációval végzett gyakorlás úgy kifárasztja az elmét, mint amikor a kutyának dobálunk egy labdát, egészen addig míg kimerülten összerogyik. Ez a megfelelő pillanat a relaxációba merüléshez, akkor kell elkapni az elmét, amikor gyenge, fáradt, és ha szerencsénk van: a relaxáció automatikusan létrejön. David Swenson is kiemelte a workshopján a relaxációt, legkevesebb 10 percet javasolt. Amiatt is fontos az ‘alámerülés’ a gyakorlás végeztével, mert az összegyűjtött prána, avagy életerő ilyenkor árasztja el és mossa át az egész testünket, és a tudatot.

A relaxáció spontán nyugati megfelelője a szieszta. A délidőben, ebéd után végzett rövid pihenő újratölti a testet és az elmét energiával, ezért a mediterrán vidéken élők nyugodtabbak, és hosszabb életre is számíthatnak mint északi ‘pörgős’ rokonaik, azaz mi. Szóval érdemes gyakorolni a jógát, relaxálni, és sziesztázni is mikor csak tehetjük. Hajrá… 🙂

Advertisements

2 thoughts on “Relax

  1. Ha a jóga végén még pörög az agy akkor nem is csináltad jól a jógát.
    A gyakorlatok közben folyamatosan befele figyelve – a testre és a légzésre – visszahozza az figyelmet a jelenbe, mert ez a kettő csak a jelenben létezik. Így kiüresedik az elme, a gondolatok elmaradnak, nem marad nekik hely. Ezek után már kiüresedve érkezel a relaxációhoz felpumpálva energiával, ami aztán még mélyebbre vihet önmagadba, egészen vissza a forráshoz, a valódi lényedhez, a valódi önmagadhoz. Szerencsére sikerült megtapasztalnom párszor ashtanga után ezt a kiüresedett állapotot, pontosabban azt sem tudtam hol vagyok, vissza sem akartam jönni.
    A ászanák gyakorlása abban is segít h a bennünk felgyülemlett, számunkra kedvezőtlen, nem kívánatos energiák távozzanak belőlünk. Gyakorlás közben ahogy megindul és áramlik bennünk az energia, átmosódik és lecserélődnek ezek. Így már nem csak kiüresedett állapotban hanem tele friss, éltető energiával érkezel a relaxhoz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s