A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

A tisztaság művészete

Hozzászólás


Egy sztorival kezdeném, Manju Joistól származik, remélem jól idézem fel. Amerikában (nem tudom pontosan hol) járt az órájára egy csaj, aki rendszeresen elkésett. Néhány alkalom után Manju végül rászólt, hogy érkezne már időben, mert így megzavarja a mantrázást, és a jógaszőnyegeket is folyton át kell rendezgetni miatta. Szót is fogadott, és onnantól rendesen érkezett az órákra. A hölgyet Madonnának hívták…

Tényleg bosszantó tud lenni a késés, két út van a kezelésére, a kemény és a kedves. A múlt héten másfél órányi dugóban araszolás után 5 perc késéssel érkeztem egy jógastúdióba, de már nem tudtam bemenni, zárva volt az ajtó. Előfordul, így jártam 🙂
Én engedékenyebb vagyok, talán a saját tapasztalatból kifolyólag, ha már valaki veszi a fáradtságot elautózni/buszozni/biciklizni/gyalogolni a jógaórára, akkor nem fogom kizárni, a ‘rendesek’ akik időben érkeztek, pedig gyakorolhatják a türelmet és az együttérzést amíg odébbhúzgáljuk a szőnyegeket. Viszont van amire én is háklis vagyok 🙂
A szőnyegeknek párhuzamosan kell állniuk, mégpedig egymástól egyenlő távolságra, aki volt már, az tudja hogy addig egy fél ászana sem lesz, amíg a szőnyegek nem kerülnek helyes pozícióba. Iyengar bácsi óta ismerjük az egyenesek és párhuzamosok jelentőségét, katona korunkból szintén, talán innen táplálkozik ez az enyhe kényszer, de ennyi belefér,lehetne rosszabb is.

Ha egy kicsit jobban a mélyére nézünk a dolognak, a vasztu, a feng-shui, és minden kultúrában meglévő hagyományok tanítják a tér rendezésének művészetét. A japánok is élenjárnak, rendben és tisztaságban egyaránt. A tea-ceremónia elsődleges feltétele a maximális tisztaság. Ahogy a testünket szeretjük tisztán tartani, a környezetünk is ugyanúgy egyfajta kivetülésünk. Ha azt látod magad körül hogy tornyosulnak a piszkos edények a mosogatóban, vagy halmozódik a szennyes, papírgalacsinok, kidobásra ítélt tárgyak, stb, akkor érdemes egy pillanatra megállni, lelassulni és befelé tekinteni. Mint kint, úgy bent – írja a Smaragdtábla, és így igaz. Megfigyeltem már, hogy amikor napokig tart rávenni magamat a max. fél órás rendrakásra, az egy figyelmeztető jel, valamit tudatosítani kell, és változtatni! Ha magunkat nem is látjuk, a tükörkép árulkodik belső valónkról. Van ez a mondás, amely szerint ‘a zseni uralkodik a káoszon’ – szerintem ez baromság, hacsak nem úgy értelmezzük hogy a zseninek van annyi esze hogy ne nehezítse feleslegesen a saját életét. Az egész univerzumban Rend uralkodik, a Nap és a Hold időben kel és nyugszik, az apály és dagály a megfelelő időben érkezik. Ezt a külső rendet segít megtalálni a jóga, felfedezni saját magunkon keresztül.
Mint mindenben, a rendben is káros mindkét véglet. A kényszeres takarítók, akik még a szekrény belsejét is naponta porszívózzák, valószínűleg túlkompenzálnak valami érzelmi ügyet, szorongást. A túl nagy tisztaság gallyra vághatja az immunrendszert, a túl kicsi szintén. Találjunk egyensúlyt.

Mivel rengeteget vagyok úton, hétfő hajnaltól szombat estig többnyire mozgásban vagyok, nem mindig jut idő, pláne kedvem takarítani. Rendnek azért muszáj lennie, ezért mást kérek meg a rendrakásra. Niki jógás, az egyik legjobb barátom párja. Hihetetlen érzéke van a rendhez, elhűlve szoktam figyelni, hogy negyed annyi idő alatt tökéletes harmóniába hozza a teret, mint én valaha is tudnám, bármennyi idő alatt is. Na jó, mindenkinek megvannak az erősségei, az enyém speciel nem a takarítás. Ha nincs kedvünk takarítani, de igényünk a rendre mégis van, nem baj ha valaki mást kérünk meg, a végeredmény a lényeg, addig amíg a lakásunk/házunk/irodánk megtisztul, csinálhatunk valami olyat amihez kedvünk van, amihez igazán értünk.
Ha érdekel, Niki szívesen tisztaságot teremt nálad is, elérheted őt itt.

Vélemény, hozzászólás?

