A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Légzés és tudat

Hozzászólás


A jóga (hatha jóga) általánosságban a légzésen keresztül próbál hatni a tudatra. A cél a tudatosság növelése, hasonlóan ahhoz, mint amikor egy számítógép teljesítményét növeljük. Az emberi formába történő születést nagyon értékesnek tartják, mivel az ember képes a kozmikus tudatosság befogadására, és hajlama is van rá, mert az anyagi létformában olyan hatások érik, amelyek arra indítják, hogy próbáljon túllépni az adott kereteken. Többek között az anyagi test szenvedései indítják a személyiséget annak kutatására, hogy mi van az ismert határokon túl. A kereszt szimbolikája is ezt jelzi: a rajta függő ember az anyagi és a lelki minőség olyan kombinációja, amely a szenvedésen keresztül kijuthat a korlátokkal teli emberi létezés csapdájából.

A kozmikus, egyetemes tudatosság átéléséhez és befogadásához azonban komoly előzetes gyakorlás, edzés szükségeltetik. Ha az idegrendszer és az energiatest nincs megtisztítva és kellőképpen megerősítve, a magasabb tudatállapotok átélése egyenesen fájdalmas lehet.
Az ‘Egy jógi önéletrajza’ c. könyv így ír erről: “ha most kozmikus a tudatosság élményében részeltetnélek, úgy éreznéd, minden sejted kigyullad”
A ‘Beavatás’ c. könyv így int: ha egy felkészületlen emberbe magasabb tudatáram kerül, úgy jár mint egy villanyégő, amelybe tízezer voltot vezetnek.

Persze nem kell visszariadni, a figyelmeztetések arra intenek, hogy készítsük fel magunkat lépésről lépésre, türelemmel és kitartással. Az ily módon megerősített test és tudat már nemcsak hogy képes lesz elviselni a megemelkedett tudatosság terhét, hanem egyenesen vágyni fog rá.

A gyakorlás sematikus sorrendje a következő:
1. Ászana (testhelyzetek)
Ezzel nagy kárt nem tudunk okozni, feltéve ha türelmesen bánunk a testünkkel, és nem erőltetjük bele azokba a pózokba, amelyekre még nincs kellőképpen felkészülve. A ászanák az energiát terelik a testben, akár egy vasúti váltó. A cél hogy a test minden zugába bőségesen eljusson a prána (életerő), és ott kifejtse jótékony hatását.
2. Pránájáma (légzőgyakorlatok)
A pránájáma már mélyebb szintje a gyakorlásnak. Bizonyos pránájámákat mindenki gyakorolhat, például a váltott orrlyukú légzést, uddzsái, kapalabatthi pránájámákat, feltéve hogy betartjuk a fokozatosság elvét, és közben éberen figyeljük a gyakorlás okozta hatásokat. A levegő benntartásával és kinttartásával foglalkozó pránájámák már nem ajánlottak otthoni kísérletezésre felkészülés nélkül. Pattabhi Jois pl. két év rendszeres gyakorlás után kezdte csak tanítani a tanítványoknak a pránájáma gyakorlatokat. Nézete szerint könnyen elmebajhoz vezethet, ha valaki felkészületlenül végzi ezeket, itt is visszautalhatunk a bejegyzés elején leírtakhoz. A legjobb ha egy tapasztalt tanár irányítása mellett végezzük ezeket, ha találunk ilyet.
3. Bandhák (energiazárak)
Még a légzésnél megfoghatatlanabb, energetikai szabályozók. Meg lehet közelíteni őket fizikailag is, bizonyos izmok működtetése alapján, de a működésük ennél sokkal mélyebb. Csak a Moola-bandha (gyökérzár) működésére külön kötetet áldoztak (ha érdekel: Moola Bandha, the Master Key).

Az Ashtanga jógában mindhárom fenti eszköz már a gyakorlás elejétől használatos, ami azt jelenti, hogy a készségek párhuzamosan fejlődnek, így egymást erősítik idővel. Ha valamelyik lemarad, az az egész gyakorlásban érezteti a hatását, így visszajelző/szabályozó szerepet is betöltenek. A gyakorlással egyedejűleg a Yama és Nijyama is fejlődésnek indul, ez is jó visszajelzés lehet arról hogy változunk belül, ugyanaz az életforma már nem lesz többé komfortos, új szokások és életmód alakul ki, akár fokozatosan, akár ugrásszerűen.

“Inhale, and God approaches you. Hold the inhalation, and God remains with you. Exhale, and you approach God. Hold the exhalation, and surrender to God.” Sri T. Krishnamacharya

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s