A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

A szék ’megnyomorítottjai’

Hozzászólás

Lassan talán újra visszatérek a blogoláshoz, mert sok új élményt sikerült gyüjteni, és le is ülepedett néhány dolog bennem. Addig is amig személyes dolgokról vallanék, egy kis olvasnivaló cikk… 🙂

testtartasSzomorú szóösszetétel, de annál találóbb. Nem tőlem származik, én is úgy hallottam egy világhírű jógamester kurzusán. A nyugati és a keleti civilizáció közti egyik különbség az ülésmódunkban rejlik. Mi, nyugatiak folyton ülünk: az irodában, autóvezetés közben, amikor az asztalnál eszünk, a WC-n, mindenhol. Meg is van a hátulütője: a hosszú ideig fixált helytelen testtartás, lassan de biztosan deformálja a testünket, és az anatómiailag helyes testtartás eltorzul. Ez egyrészt nem esztétikus, mások által is könnyen észrevehető, másrészt előbb vagy utóbb a testünk jelezni kezd, valamelyik testtájon fájdalom formájában. A sláger testrészek főleg a gerinc mentén helyezkednek el, sorrendben a nyak, a hát, illetve a derék. Ezzel még nem ér véget a sor, mivel a helytelen testtartásban végzett mozgás vagy sportolás extra terhelést helyez más testrészekre is: a térd, boka, váll és a könyök is sokkal könnyebben sérül, ill. fájdul meg helytelen tartás esetén.

Természetesen ez ellen lehet tenni, és kell is, hiszen már egészen iskoláskorunk (6-7 éves kor) kezdetétől napi akár 5-6 órás kényszerű széken ülésre vagyunk kárhoztatva. Gyakran látok olyan 8-9 évest, aki előrehajolva nem éri el a bokáját, ami végtelenül szomorú, hiszen ez a korral csak rosszabb lesz, amennyiben nem teszünk ellene.
Sokszor csak felnőttkorában jut el valaki oda, hogy elkezdjen rendszeresen mozogni, ami tényleg remek, mert a mozgás nélkülözhetetlen az egészség fenntartásához. Probléma azonban itt is jelentkezhet. Mostanában elég sok időt töltök el súlyzós és cardio részlegen az edzőteremben, és sok alkalom nyílik önkéntelenül is felmérni mások testtartását, az esetlege hibákat. Két alapvető korrigálni valót figyeltem meg, a kardiozást és a súlyzós edzéseket megfigyelve.

Akik a súlyzózást választják, azoknak többé-kevésbé jó a testtartása, mert a gyakorlatok többsége rákényszerít a megfelelő tartásra. A vállból nyomás pl. akár gépen végezzük, de különösen ha kézisúlyzóval, bekapcsolja a medence és az alsó hát azon izmait, amelyek megóvják a gerincünket a túlterheléstől. Pontosan ez az a testtartás, ahogyan egész nap kellene ülnünk, de nem tesszük, mert nem olyan kényelmes, mint görbe háttal ülni. Jógagyakorlás közben pl. az alsó régiónak ezt az aktivitását állandóan fenntartjuk. A helyes tartásban végzett guggolások is hasonló hatást fejtenek ki, pláne a mellső változat. Amit megfigyeltem a súlyzós részlegen: az a váll előreesése. Ideális esetben a váll oldalról nézve a fülek vonalába kellene, hogy essen. A jóga megközelítésében a mellkas közepe, a sziv-csakra felelős az érzelmi világunkért. Amennyiben a rossz testtartás miatt a vállak előreesnek, a szívközpont bezárul. Ez érzelmi elfojtással és zárkózottsággal jelentkezhet. Ezért nagyon fontos a szívközpont, a mellkas nyitása, máskülönben a sok edzéssel és erőfeszítéssel felépített izmok sem fognak boldoggá tenni, ha képtelenek maradunk érzelmileg is nyitni magunk, illetve a környezetünk felé. Ne zárkózzunk be, nyissuk a mellkast és erezzük, figyeljük meg a változást!

Cardio-vonalon a többség a hölgyek közül kerül ki. Érthető a dolog, hiszen a divatosan karcsú testhez ’égetni’ kell a zsírt, a kalóriákat le kell dolgozni. Ugyanakkor hiába kardiózza akár modell-vékonyságura magát valaki, ha a testtartása helytelen, esztétikailag komoly hátránnyal indul. Mivel a hölgyek közül kevesebben súlyzóznak, a hát görbesége is gyakoribb itt, mint a testépítőknél.

Összegezve: akármilyen edzést is végez valaki, ha anatómiailag nincsenek a helyén a testrészei, az rontja az összhatást. Előbb vagy utóbb valamilyen krónikus fájdalom, esetleg sérülés is kifejlődhet az elvándorolt testrészek miatt. Nincsenek csodaszerek: heti egy-két jógagyakorlás már beindítja azokat az önjavító mechanizmusokat a testben, amelyek eredményeképpen visszanyerjük az optimális testtartást, ezáltal szebbek és harmonikusabb rezgésekkel leszünk. És még egy jótanács: ne csak egyféle mozgást végezzünk, hanem kombináljunk többfélét. Esetemben pl. a jóga a küzdősporttal és a saját testsúllyal végzett erősítő gyakorlatokkal kiegészítve jelentik a teljes palettát az edzésben, de pl. ma próbaképp beálltam egy Gymstick órára is. Próbáljunk ki új dolgokat is bátran, tetszeni fog!

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s