A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Tükröm, tükröm, …

Hozzászólás

yoga
Az Ashtanga Vinyasa (de egyuttal minden más fajta jóga) gyakorlása, a legjobb tükrünk lehet, amelyben felismerhetjük erősségeinket, hiányainkat, gyengeségeinket, azokat a pontokat az életünkben, amelyekkel még dolgoznunk kell. Ahogy ezeket a felismeréseket megkapjuk a gyakorlás által, úgy tudjuk az idő előrehaladtával lemérni a fejlődést is az emlitett területeken.

A gyakorlás különböző tipusai is árnyalják a képet. A csoportban végzett, vezetett gyakorlás a legkevésbé jó ebből a szempontból, mert a tanár hangja, instrukciói a gyakorlás közben a figyelmet kifelé irányitják, igy osztva meg a figyelmet a belső felismerések és a külvilágba irányuló figyelem között. Ez a gyakorlás-tipus voltaképpen arra a legjobb, hogy elsajátitsuk a módszert, magát a technikát.

A vezetett gyakorlásnál jobb a hagyományos, Mysore tipusú gyakorlás. Voltképpen ez az valódi értelemben vett ‘jógaóra’, mert teljesülnek a következő fontos szempontok: 1. a tanár jelen van az órán, igazit, segit, személyre szabott módositásokat vagy instrukciókat ad (amennyiben szükségesnek látja) 2. Mégis magában gyakorol mindenki, a saját légzésének a ritmusát figyelve, ahhoz igazodva a mozdulatok ritmusával, ez a Vinyasa, vagyis a flow. Aki már gyakorlott, a tekintet meghatározott pontokra irányitásával akár teljesen ki tudja zárni a külvilág látványát, a többi gyakorlót, és figyelmét teljes mértékben a 3 legfontosabb dologra irányitva (Tristhana), a légzésre, a bandhákra és ászanákra, illetve a dristhi-re, ily módon létrehozva a Pratyahara-t, majd fokozatosan elmerül a meditációban.

A meditáció állapota a célja a gyakorlásnak, elérni és fenntartani minél gyakrabban. És erre a célra a legeslegjobb és a legnehezebb: az önálló, egyedül végzett gyakorlás. Otthon, egyedül, a 4 fal között müködik a legjobban az emlitett tükör. Amikor csak magad vagy, nincs ott a tanárod hogy motiváljon, nincsenek gyakorlótársak hogy húzzanak magukkal a csoportenergia által: csak te vagy. Ilyenkor a legnehezebb rávenni magunkat a gyakorlásra, hiszen ott a kényelmes ágy, amelyben még alhatnál egy jót, vagy az internet, hütőszekrény, egy jó könyv vagy film… sorolhatjuk még. Az egó minden trükköt bevet: fáradt vagy, merevek a tagjaid, nem érzed magadban az erőt.. Ilyenkor hirtelen bevillan 100 dolog, amit meg kell sürgősen csinálnod (még akkor is ha hetek óta ráértek már). Erre értem hogy a gyakorlás tükröt tart: hogy csinálod e, hogy hogyan csinálod?

David Swenson, az egyik kedvenc tanárom egyenesen logo-ba foglalta a kérdést:
Are You Practicing?

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s