A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Segg-behúzás

Hozzászólás

Jógaóra elején általában megkérdezem a csapatot, hogy van-e aki még nem jógázott, vagy ha már jógázott, akkor milyen tipusú jógát, esetleg az Ashtangát próbálta-e? Gyakori válaszként azt szoktam kapni, hogy jógázott de nem tudja hogy Ashtanga jóga volt-e. Erre a szabvány válasz, hogy ha nem tudja, akkor az nem Ashtanga jóga volt, mivel azt általában ‘megemlegeti’ az ember fia/lánya. De néha más válasz is érkezik az újaktól, a minap például az ominózus kérdésre a következő válasz érkezett: “nem tudom hogy Ashtanga jóga volt-e, abban van az sok segg-behúzás?” Hát igen, abban… 🙂

letöltés

Miután lecsengett az általános derültség, el kellett mondanom, hogy valóban nálunk is van a sok segg-behúzás. Sok meghatározást hallottam már a moola-bandha-ról, más néven gyökérzárról, de messze ezt találtam a legviccesebbnek. A kis kezdeti vidámság jó alapot szolgáltatott annak, hogy alaposabban is körüljárjuk a moola-bandha mibenlétét és alkalmazását. Itt most nem szeretnék a részletekbe nagyon mélyen belemenni, azt viszont fontos megjegyezni, hogy a moola-bandha nem egy fizikai dolog, hanem energetikai, aminek azonban számos fizikai aspektusa is van. Lássuk.

Az hogy energetikai zár, nem sokat mond az embernek, pláne ha kezdő a jógába. Hiába is mondanám, hogy ‘tudatod segitségével zárd el az prána útját a gyökér-csakra alsó részénél, visszaforditva ezzel az energia áramlását a test belseje felé’. Hát hogyan? Mi az hogy csakra? Hogyan irányitsam az energiát, amelyet nem is érzékelek? Jogos kérdés. Éppen ezért jobb máshonnan közeliteni a dologhoz. Azt kérem, hogy feszitsd meg a gát-izmot (mivel nem mindenki tudja hol van a gát-izom, és miképp lehet megfesziteni, ezt is el szoktam magyarázni), de ne teljes erőböl, hanem csak fél-erővel, hogy az izom ne ernyedjen el a kimerültségtől, hanem végig meg tudd tartani az aktiv állapotát. Na igen, könnyü azt mondani, de aki már próbálta, az tudja hogy a könnyünek tünő feladat szinte a lehetetlennel határos. A tudat, az elme annyira csapongó természetü, hogy a koncentráció előbb vagy utóbb ‘leakad’ a moola-bandha megtartásáról. Ezt már onnan is tudom ellenörizni, amikor meghallom az addig egyenletes és mély uddzsai légzés hangját felszinessé és kapkodóvá válni. Ez a pont nagyjából a trikonasana és a parsvakonasana magasságában jön el, gyakorlottabbaknál pedig az uttitha padangustasana magasságában. A napi gyakorló szuper-jógiknál éppenséggel talán nem is történik meg, illetve ez volna a cél, a folyamatos légzés-bandha kombináció fenntartása a gyakorlás alatt. Azt is szeretném megjegyezni, hogy tapasztalatom szerint a moola-bandha az ászanákkal kombinálva, ahogy a gátizom a mozgás következtében változtatja a hosszát és helyzetét, egy finom belső ‘masszázst’ kap, ami igen jótékony hatással van az egész test állapotára.

A gát megfeszitésével megmozdul a végbél-záró izom is, de csak ennyiről van szó, a farizom (a.k.a. segg) nem feszül meg nagyon, legalábbis ez nem cél. Pattabhi Jois azt tanácsolta, hogy tartsunk moola-bandhát járás kelés közben is, ez viszont nehezen képzelhető el megfeszitett farizmokkal, ugye?

A moola-bandhát könnyü félreérteni, annyira megfoghatatlan dolog (bár éppenséggel meg lehet fogni, de nem jellemző (: ) hogy szinte minden tanár másképp értelmezi és magyarázza, azt gondolva hogy nála van a bölcsek köve, és a többiek tévednek. Pedig nem. Azt mondani hogy “mindent tudok a moola-bandháról”, annyi mint azt mondani: mindent tudok a jógáról. A jógáról nem lehet tudni mindent. Mihelyt az ember töviről hegyire bejár egy ‘szinet’, abban a pillanatban egy új, még nagyobb és összetettebb szint tárul fel. A moola-bandha olyan akár a jóga, akár az élet. Igyekszünk többet tudni róla, de teljességében nagyon nehéz megismerni.

Aki többre is kiváncsi, és szeretne még többet megtanulni a jógának eme mély és elvont területéről, az bandhák és ászanák összefüggéseiről, azoknak melegen ajánlom Indu Arora jan.23. csütörtöki Workshopját. Az érdeklődés nagy, de nem baj, mert ha nagyon sokan jöttök el, legfeljebb kicsit közelebb húzzuk a jógaszőnyegeket egymáshoz. Jelentkezni FB-on vagy emailban ér, esetleg telefonon (www.akozpont.hu)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s