A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Miért pont Ashtanga jóga?

Hozzászólás

Világszerte milliók kelnek fel hajnalban, hogy még az egész napot megelőzve ráálljanak a jógaszőnyegükre, és 1-2 órán keresztül végezzék testet, lelket, akaraterőt igénybevevő gyakorlataikat. A kérdés, miért?

my ash

Gyakran úgy van vele az ember, hogy jobb lenne inkább még aludni egy órácskát, vagy csak ücsörögni és merengeni egy kávéval a kezében. Ez is egy opció, az igaz, nem is akarom azt mondani, hogy az egyik csapatnak van igaza, és a másik téved. Ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, a kérdés, hogy kinek melyik müködik? A puding próbája az evés…

Az Ashtanga vinyasa stilus alapitója, Sri K.Pattabhi Jois mondása szerint: csak gyakorolj, minden nap, és minden más jön magától. A saját tapasztalatom is az, hogy a reggeli gyakorlás adta ‘lendület’ úgy visz át az egész napon, hogy szinte semmilyen különös erőfeszitésre nincs szükség – minden jön magától. Ez a flow élménye, amiről tudjuk, hogy minden jónak a kútfeje. A flow létrejöhet természetesen spontán is, sőt nagyon gyakran igy is történik azokkal, akik többnyire azt csinálják amit szeretnek, amiben jók. Az Ashtanga jóga gyakorlói ellenben minden nap kondicionálják magukat, a tudatukat arra, hogy a flow-ba kerüljenek, és ott is maradjanak a nap egészében. Erre mondja Sri K.Pattabhi Jois, hogy ‘az egész élet: jóga’.

Könnyen lehet hogy valaki úgy érzi: itt a tavasz, dúl az energia, kipróbál valami újat – miért ne az Ashtanga jógát? Ahhoz hogy a legtöbbet hozzuk ki a napi gyakorlásból, szükséges néhány előfeltételnek teljesülnie. Kezdők azt szokták gondolni, hogy a legfontosabb ismerni a sorozatot, az ászanák meghatározott sorrendjét ahhoz hogy tudjon valaki gyakorolni, akár otthon, akár csoportos Mysore stilusú órán. Ezért aztán évek telnek el, mire rászánja magát valaki arra, hogy a vezetett órán túlra merészkedjen, és elkezdje a tulajdonképpeni jóga-gyakorlást. Mivel számomra a jóga gyakorlása első, másod- és harmadsorban meditáció, azaz nem pusztán testgyakorlás, ezért azt gondolom, hogy a sorozatok ismerete nem lényeges kezdetben. Ami viszont fontos tapasztalatom szerint:

Az ALAPOK mély megértése. 5 alapvető ilyen pilléren nyugszik a gyakorlás: a megfelelő LÉGZÉS, a mozgás és a légzés tökéletes összehangolása, más néven VINYASA, a jógikus energia-kapuk a testben, vagyis a BANDHÁK, a tekintet megfelelő pontokra irányitása a gyakorlás közben, vagyis a DRISTHI, és legeslegutoljára a testhelyzetek, vagyis az ÁSZANÁK.

Ez a felsorolás, ha a mélyére nézünk, örömhir minden kezdőnek, mivel levesz egy nagy lélektani terhet az ember válláról, nevezetesen hogy tudja az ászanák nevét és sorrendjét. Ha a napüdvözletet megtanulja valaki, akkor már gyakorolhatja az Ashtanga jógát, illetve azt is mondhatjuk, hogy a Napüdvözletek képzik az Ashtanga jóga esszenciáját, mivel ez az első és legfontosabb gyakorlat, amelyen keresztül mind az 5 pillér erősödik, fejlődik, igy a gyakorlás is napról napra egyre elmélyültebbé és hatásosabbá válik.

Éveken keresztül elemezve és figyelve a tanfolyamokon, úgy találtam, hogy az 5 pillér megtanitása és megértése a kulcsa a további fejlődésnek és sikerélményeknek. Ez nem igényel hosszú időt, sőt. A tanultak alkalmazása és elmélyitése viszont egy élet munkáját igényli. A kezdéshez segitséget adni tartok egy rövid 3+1 alkalmas tanfolyamot. A 3 alkalom alatt megtanuljuk alkalmazni az 5 alapvető pillérét a gyakorlásnak, a plusz egy alkalom pedig egy hagyományos, Mysore stilusú óra bevezetője lesz. Ezt a tanfolyamot mindenkinek szivből ajánlom: azoknak is akik már gyakorolnak Ashtanga jógát, elmélyiteni a megértésüket a gyakorlás egyes aspektusaiban. Azoknak akik már gyakorolnak jógát, de még nem próbálták az Ashtangát, vagy már régebben nem gyakoroltak, illetve teljesen kezdőknek is ajánlom, ha valaki igazán jó startot szeretne a gyakorláshoz!

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s