A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

gyurunk, vazze…?

Hozzászólás

letöltés

Az Ashtanga jóga mai, hivatalos álláspontja szerint a napi gyakorláson kivül nem szabadna egyéb testgyakorlást végezni. Sarath álláspontja szerint az embernek bőségesen elég a napi egyszeri gyakorlás, ha az megfelelően intenziv, és még arról is lebeszél, hogy mondjuk délután mondjuk valamilyen specifikus gyakorlást, pl csipőnyitást végezzünk. Ezt azzal támasztja alá, hogy amikor ő tanulta a sorozatokat, annyira kimerült a teste, hogy már csak a pihenésre volt aznap szüksége, hogy másnapra regenerálódjon. Ez biztosan igaz is lehetett, hiszen Sri.K.Pattabhi Jois, Guruji valószinüleg nagyon komolyan vette a képzését, és igen szigorú gyakorlást irt elő neki, hiszen a bemutatókon kellett prezentálnia az Ashtanga jóga hihetetlenül nehéz gyakorlatait is. Ebből a szempontból nézve igazat lehet adni a fenti nézőpontra, nevezetesen hogy napi egy gyakorlás, és utána semmilyen más edzés vagy sport.

Ok. Nézzünk meg más nézőpontokat is. David Swenson, és más tanitványok arról számolnak be, hogy reggel az első és második sorozatot gyakorolták, délután pedig a haladó sorozatokat. Ez ellentmond a fentieknek, de fontos tudatositani, hogy az Ashtanga jóga igencsak individuális rendszer. Ami az egyiknek jó, nem biztos hogy ugyanaz müködni fog a másiknak.

Nézzünk egy másik példát. Krishnamacharya és Pattabhi Jois mindketten hihetetlenül erős, atletikus adottságú emberek voltak, már-már erőszakos természettel, ami a tanitást illeti. A mysore-i palotában Krishnamacharya elsősorban harcosokat oktatott. Nehéz elképzelni, hogy azt a tanácsot adta volna nekik, hogy mondjuk ászana-gyakorlás után ne gyakorolják már aznap a kardvivást, birkózást, ij-feszitést, helyette pihenjenek inkább egy jót. Egy harcostól ez a szemlélet távol áll, és az Ashtanga jóga sorozatai ilyen közegben, harcosok között alakult ki a mai formájára.

Pattabhi Jois a legfelsőbb, brahmin kasztba tartozott, ezért az általa továbbvitt szemlélet ötvözte a nehéz fizikai gyakorlatokat, de szemléletében inkább volt spirituális, mivel nála már nem volt szempont a harci képességek fejlesztése. AZ unkája, Sarath is ezt a szemléletet viszi tovább. Világosan kell látnunk bizonyos dolgokat. Bár Krishnamacharya nagyon is spirituális volt, de a jógaiskola mecénása, átvitt értelemben ‘a főnöke’ a király volt, a maharadzsa, aki harcos kasztbéli volt. Ez megmutatkozik a jógájában is, amit Krishnamacharya tanitott. Idősebb éveiben, amikor megszünt a maharadzsa támogatása, Krishnamacharya tanitási módszere és stilusa is megváltozott: sokkal türelmesebb és egyénre szabottabb lett. Azt is meg kell emliteni, hogy mind a két guru, Krishnamacharya és Pattabhi Jois is nagyon hosszú életet élt, végig aktivan tanitva, ezért aztán nehéz azt mondani hogy igy vagy úgy tanitott: ez is az idővel változott. A jóga nem pusztán magát a gyakorlás folyamatát takarja, és ezt értik félre sokan, egyszerüen szokást kreálva a gyakorlásból, mint pl. a fogmosás. Ami viszont fontosabb a gyakorlásnál, az, hogy folyamatosan tudatositsuk a belső átalakulásokat, igy változik és fejlődik a személyiség. Soha nem lehet a gyakorlás statikus, hanem dinamikusan fejlődnie kell, minthogy ez a lényege, az Élet törvénye ha úgy tetszik: a Flow. Persze hogy különböző álláspontok és megközelitések találkoznak és küzdenek egymással a gyakorlást illetően. Nem mondhatjuk ki kerek perec hogy az egyik jó, a másik pedig rossz. Mindig egyedinek kell lennie, személyre, élethelyzetre, földrajzi helyre etc. szabottnak lennie a gyakorlásnak. A fő a tudatosság, az éber figyelem.

Azt is fontos megemliteni, hogy Krishnamacharya nem keverte a testgyakorlást a vallással, nála az ászana-gyakorlás sokkal inkább fizikai aspektusként (hatha jóga) szerepelt, a meditációt, a japázást, mantrázást külön kezelte, nem egészen úgy, ahogy az Ashanga Vinyasa rendszerben van. A harcosokat ugyanis nem érdekelte a meditáció és vallás annyira, mint a testgyakorlás. A korabeli harcosok mentalitása sokkal inkább hasnló lehetett mint a mai harcmüvészeké, vagy akár erő-embereké, streetWorkout-osoké, ha már össze akarjuk hasonlitani valamivel. A mai Ashtanga-gyakorlók mentalitás részben inkább a hippi-mentalitáshoz áll közel, a NewAge áramlatához, a spiri-vonalhoz áll közel, másrészt a fizikai kihivások szerelmeseinek kedvez.

Röviden mesélek a saját jelenlegi gyakorlásomról is. Az Ashtanga jóga mellett, amelyet hetente igyekszem 6x gyakorolni, úgy hogy legyenek nehezebb és könnyebb napok is, hetente kétszer erősitést is végzek. Ezek mindig saját testsúllyal végzett gyakorlatok, amelyek kiválóan fejlesztik a robbanékonyságot és az erőt, élénkitik az anyagcserét, és az izületeknek is jót tesznek. David Swenson fivére, Doug Swenson leirja, hogy többéves intenziv jóga-gyakorást követően a teste fájni kezdett, izületei érzékennyé váltak. Ami segitett neki: elkezdett más tipusú mozgást végezni, futást, kerékpározást stb, és megfigyelte hogy a teste nagyon jól reagált: a fájdalom elmúlt, és még jobban ment maga a jóga-gyakorlás is. Nekem is az a megfigyelésem, hogy a más jellegü edzés beiktatása jót tesz minden szempontból, ellensúlyozza a rengeteg nyújtás és csavarás okozta egyoldalú terhelést, felgyorsitja a regenerációs folyamatokat. Az edzésben StreetWorkout szemléletü programokat csinálok, minden alkalommal úgy, hogy legyen benne has, láb, és felsőtestre irányuló edzés. Ez lehet fekvőtámasz, húzódzkodás, guggolás, sokféle variációban és összeállitásban. 2-3 hónap után már jelentős erő- és erőnlét-beli fejlődés mutatkozik.

Akit érdelnek az edzőprogamok, nagyon jó forrást találhat a MadBarz portálon, kezdőtől a haladóig. Addig itt egy kis kedvcsináló videó, nem saját, de egyszer az is lesz 😉

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s