A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Legyél Kino!

Hozzászólás

Egy (szerintem) vicces képet adtam közre tegnap, amely a közelmúltban divatba jött “Legyél olyan mint …” sémára hajaz. Én ténylegesen viccnek szántam, de mint minden tréfának, persze ennek is van valóságtartalma, jó magyar szokás szerint rögtön pártokra oszlottak a komentelők: jobbos (radikális), balos (liberális) és mérsékelt (se ez se az) szárnyra. Mint fent úgy lent, itt is beigazolódott a mondás.

kino copy

Node ez még nem is volna olyan érdekes, mint maga egy-egy komment. Nem fogom egyenként idézni és elemezni őket, csak egyetlen, általam fontosnak dologra szeretnék rámutatni, ami szerintem alapvetően fontos. Nevezetesen, hogy a jóga ilyen meg olyan. Meg, hogy a nőknek (vagy nem nőknek) igy KELL vagy úgy nem szabad jógázni. És hogy: az Ashtanga jóga ilyen meg olyan.

Viccesnek találom, amikor ilyen kijelentéseket hallok, elsősorban olyanoktól, aki 10-nél több Ashtanga gyakorláson nincs túl életében, de azért nagyon meg tudja mondani, hogy az Ashtanga jóga ilyen vagy olyan, és hogy igy kell meg úgy kell csinálni, ez a baja meg az a baja. 10 év gyakorlással a hátam mögött egy dolgot biztosan mondhatok: az Ashtanga jóga sem ilyen, sem nem olyan. Az Ashtanga jóga pont olyan, mint amilyen aznap TE VAGY.

Lehet hogy gyenge, vagy fókuszálatlan. Lehet erőtől duzzadó, hosszú, rövid, meditativ vagy akrobatikus. Meg lehet még ezerféle. Lehet úgy gyakorolni mint egy hatha jógát, és lehet kézenállva, ugrándozva. Lehet nőiesen, és lehet férfiasan. Pont úgy, mint minden mást az életben, vagy ezt csak én látom igy?

Követni KELL a tradiciót! – ez a másik kedvenc mondatom, amit hallani szoktam az Ashtanga jóga berkeiben. Igen ám, de mi a tradició?

Hát a hogy Guruji tanitotta! – hangzik a szokásos válasz. Na jó, de Pattabhi Jois 70 (!) éven át tanitott jógát. Van akit igy tanitott, van akit úgy. Van akit nem engedett tovább az Első Sorozat ászanáiban, van akit egyből megtanitott a 3.sorozatra. Van akivel megfogatta a bokáját hidban, van akit relative kezdőként 2. sorozatra tanitott. Hogy is van ez? Hát éppen itt a lényeg: a jóga mindig individuális, mind oktatás, mind a gyakorlás szempontjából. Nem kell, és nem is szabad megkülönböztetni a jógastilusokat ilyennek vagy olyannak. A jóga, ha spirituális szempontból vizsgáljuk, istenhez vezet el, istenről pedig van egy ilyen szanszkrit kifejezés: neti neti, vagyis – sem ilyen, sem olyan. Nem mintha nem létezne, vagy ne lennének tulajdonságai, hanem arról van szó, hogy egyidőben teljesen ellentétes dolgok is igazak lehetnek rá nézve. Pont igy van ez a jógagyakorlással is. Lehet ilyen is, meg olyan is, hétfőn dinamikus, pénteken statikus, ha épp úgy a jó. Pattabhi Jois egyértelmüen kijelenti: a jóga egy belső folyamat, a többi része csak egy cirkusz…

A másik, amin szoktam derülni, amikor az emberek elkezdik méricskélni a jógastilusokat egymáshoz képest, hogy melyik a jobb? Meg ki a nagyobb guru? Hát kérem, egyik sem. Melyik a jobb hegedü? A Stradivari, vagy a legolcsóbb, tanulóknak való darab? Melyik fog szebben szólni? Ez csak attól, függ, ki szólaltatja meg, a mester, avagy a kezdő tanitvány? Vegyük észre, hogy nem a felszin számit, hanem a mélység. Nem a fényezés, hanem a motor.

Lehet hogy valaki megbotránkozik a képen és az üzeneten, hogy legyél Kino. Én tisztelem Kino-t, de nem istenitem. Követem az irásait, és szeretem ahogy tükröt tart bennük, és tud nevetni magán, és megmutatni időnként hogy közel sem tökéletes. Ennek ellenére kitart a gyakorlása mellett, és elég nőies is, legalábbis szerintem. Ja és van humorérzéke, amely nélkül a spirituális fejlődés lehetetlen. Szóval mindenkinek újra azt tanácsolom: legyél okos, légy olyan mint Kino 🙂

When you think there are secret forces conspiring against you in the universe…. Just smile and laugh it off 😂

A post shared by Kino MacGregor (@kinoyoga) on

Vélemény, hozzászólás?

