A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Megszabadulni a rossz szokásoktól

az, nem olyan egyszerü… Sőt! Egyszerre ne is próbálkozzunk több szokással, hanem válasszunk ki egyet, és kezdjük azzal. Több szempontot érdemes figyelembe venni, mert különben a siker esélye erősen csökken.

time

Először is, mi az hogy rossz szokás? Azt gondolhatjuk, egyszerü a válasz, de ez összetett kérdés. Az eszkimónak a zsir-fogyasztás létszükséglet, a trópusokon élőknek  viszont nem tenne jót, ha ugyanazt ennék. Ez elég szélsőséges példa, de rávilágit arra, hogy mindenki egy kicsit másképp van összerakva, igy ugyanaz a dolgok lehet káros valakinek, mig a másiknak létszükséglet. Alapelvnek tekinthetjük például azt, hogy rossz szokás az, amit valami HELYETT csinálunk, például pótcselekvésként. A TV előtt töltött idő például lehet egy élményforrás, ha egy jó filmet nézünk meg, de pótcselekvés, ha csak ülünk és ugrálunk a csatornák között.

Napi 5 szál cigaretta elszivása, ha jól esik, nem akkora tragédia, de ha egyikről a másikra gyújtunk, akkor túltoltuk a dolgot. Erre biztosan páran felkapják a fejüket: micsoda? dohányozni? dehát az egészségtelen, aki jógázik az SOHA nem gyújthat rá!
– de a dolgok nem mindig olyan egyértelmüek. Jó úton járunk, ha a cselekedeteinket mindig próbáljuk a YAMA-k és NIYAMA-k szürőjén keresztül vizsgálni, mert igy rajta tudjuk kapni magunkat, ha valahol túlzásba esünk. Jó példa erre a túlzott ‘spiri’, amikor mindent úgy próbálunk kifelé mutatni, mintha hú de spirituálisak lennénk, de a valóságban pl. csak arra vágyunk, hogy elfogadjanak, tiszteljenek, vagy legyen egy párunk etc. Visszatérve a dohányzásra (én ugyan soha nem cigarettáztam, de jó példa), mérlegelni kell az AHIMSZA, a nem-ártás jegyében, hogy mi okozza a nagyobb kárt: napi néhány szál elszivása, vagy a frusztráció, ami a teljes megvonással járna? És még erre a kérdésre sincs egyértelmü válasz, embere válogatja.

Ide kapcsolódik egy másik alapelvnek tekinthető dolog: olyan szokást kell választani, amelyet valóban utálunk, és tényleg meg akarunk szabadulni tőle! Ami nagyon örömet okoz, és meg akarunk tőle szabadulni, hát nem biztos hogy sikerülni fog, mert senki sem hülye. Ilyen esetben csak a szokás egy kb. azonos örömet okozó másik szokással való kicserélése jöhet szóba, ami megint egyéni: valaki elkezd meditációt gyakorolni, de ne is menjünk ilyen messze, elolvas egy regényt, és rájön, hogy egészen másképp stimulálja az elméjét, mint mondjuk ha TV-t néz, és onnantól inkább olvas. Megtörténhet? Igen, csak ritka. Azért ritka, mert egyrészt ne becsüljük le a rossz szokások hatalmát, másrészt ahhoz nagyon tudatossá kell válni, hogy fel is ismerjük, mikor válik egy cselekvés károssá, hiszen gyakran azt tükrözi vissza a ‘világ’, a többi ember, hogy az adott dolog normális, hiszen rengetegen csinálják. Ez soha nem lehet érv, hiszen attól hogy valamit sokan csinálnak, az még lehet óriási baromság, értelmetlen, káros etc.

potato_chip

Érdemes megnézni a táplálkozás kérdését, ugyan szinte mindenki szeretne egészségesen tálplálkozni, úgy hogy egyúttal ne hizzon el, de a legtöbb embernek beletörik a bicskája, és inkább azt eszi ami:
– gyorsan hozzáférhető,
– amit már a szülei is ettek, (persze nem az alapanyagok minőségét tekintve, hanem az ételek fajtáit: azaz lisztes, cukros, húsos ételeket), illetve rengeteg ‘egészséges’ tejterméket
– ami gyors telitettség- (azaz öröm) érzetet ad

Szóval nem elég áhitani egy változást, azért tenni is kell, erőnket megfeszitve, egészen addig a pontig, tudatosan figyelve a változásokat, amig egy ponton a megváltozott viselkedés ugyanakorra örömet kezd adni, mint a korábbi rossz megszokás. Ez egy katartikus pont, itt a könnyü meginogni, és visszaesni a korábbi müködésbe, mert ne becsüljük alá a RUTINT, a megszokás hatalmát!

Amiért egyáltalán irok erről a témáról, ti. a szokások megváltoztatásáról, annak most asztrológiai vonatkozásai is vannak, egyrészt ma újhold napja van, ami jó időzités az ilyen jellegü változtatásokhoz, tegyük fel, hogy a fogyó hold ideje alatt valamit csökkentettünk (pl. a napi elszivott cigaretták számát), és most a váltás után valaminek a növelésébe, gyarapitásába érdemes belekezdeni (pl. minden nap 5 perccel többet kocogni stb). Ez persze nem azt jelenti, hogy a megfelelő időzités garantálja a sikert, de érdemes az univerzumban ható rezgések, minőségek energiáira úgy ráhangolódni, hogy inkább támogató, mintsem akadályozó tényezőként hassanak. Egyébként is, az április hemzseg az asztrológiai hatásoktól, erről bővebben olvashattok a téma szakértőitől pl. itt, és itt. Ki is emelnék egy-egy idézetet:
“Az időszak extra rugalmasságot és bizalmat követel tőlünk, hiszen a váratlan és hirtelen változások napjai következnek. A ragaszkodásainkat tesztelik most: minél kevésbé kötődünk dolgokhoz, tervekhez, elképzelésekhez, annál könnyebben éljük majd meg mindezt.” illetve:

“Első pillantásra (vagy inkább benyomásra?) Áprilisban olyan érzésed lehet, mintha összeütközni látszódna Ég és Föld. Az előttünk álló időszakban hatalmasnak tűnő problémákkal találhatod magad szemben, de előre szólok, a helyzet nem annyira szörnyű, mint amilyennek első pillanatban megítéled.

Elgondolkodni azt hiszem ennyi is elég lesz, ki-ki magába nézhet, és megvizsgálhatja, akar-e, kell-e valamitől megszabadulni, új útra lépni. Ha ezt a dolgot szeretnéd magadban erősiteni, eljöhetsz az esti 108 Napüdvöletre aKözpontba, ahol célzottan erre megy ma ki a gyakorlás: a felismerésre és elenegedésre, hogy utána legyen hova befogadni az újat.

Reklámok

Hozzászólások lezárva.