A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

Haladó ászanák gyakorlása

Hozzászólás

A csütörtök esti órák aKözpontban tematikusak, kicsit olyanok mint egy mini-workshop: vagy hátrahajlitó pózok felé vesszük az irányt, hol a csipő-nyitása a célpont, tegnap pedig a legizgalmasabb téma volt a soros: egyensúlypózok a kézen.

feri-guru a képen Ender Feri demonstrál

A konvencionális Ashtanga jóga gyakorlása szigorúan hiearchikus, azaz csak és kizárólag addig a gyakorlatig, ászanáig haladhat az ember, ameddig a tanár engedi. ‘You stop there!’ Az Ashtanga jógát gyakorlók és oktatók tábora igen megosztott ebben a témában. Sharath (Jois) úgy hallom, elég kemény vonalat visz ebben, mig olyan tanárok, mint Manju Jois, vagy Nancy Gilgoff megengedőbbek, és kifejezetten javasolják például a második sorozat gyakorlását akkor is, ha valamilyen okból az Első Sorozat összes póza még nem megy tökéletesen. Én nem vagyok hivő természet, úgyhogy egyiküknek sem hiszem el csak úgy, mert Sharath mondta, vagy éppen mert Manju mondta. Ugye? Ők sem istenek azért, pont olyan esendő emberek, mint Te vagy én, neadjisten’ még tévedhetnek is itt-ott, ami persze nem jelenti azt, hogy ne lennének profik abban, amit csinálnak, de könyörgöm, ha két fő-fő Ashtanga tekintély egymásnak teljesen ellentmondó véleményen van, akkor ott érdemes elgondolkodni.

Tehát, ha nem hivő természet az ember, akkor a legjobb saját bőrén kipróbálni, hogy melyik a célravezető út. Pontosan 10 éve és néhány napja kezdtem el gyakorolni az Ashtanga jógát, és azt szokták mondani, hogy csak az első 10 év nehéz, azután már könnyebb… 🙂 hát majd meglátjuk. A tiz év alatt mindenesetre sikerült sok dolgot megtapasztalni a gyakorlással kapcsolatban. Többek között azt, hogy nincsen két egyforma test, két, teljesen egyformán reagáló ember ugyanarra a gyakorlásra. Még a saját testünk is 10 év alatt annyit változik, mintha nem is ugyanarról a testről beszélnénk. Pontosan ez az, ami miatt a kőbe vésett szabályok nem müködnek, vagy csak részben alkalmazhatóak, vagy van akinél egyáltalán nem, és ezt most elsősorban az ászana-gyakorlásra vonatkoztatom. A heti 6 nap gyakorlásra, hogy minden nap végig kell csinálni a teljes sorozatot, kivéve ha nem tudod végrehajtani az adott pózt, mert akkor meg KELL állni, mielőtt a második sorozatot elkezdenéd, meg kell fognod a bokádat hidban, etc. Ezek mind olyan szabályok, amelyeket hallottam az évek során tanároktól. Egy részükkel részben egyetértek, egy részük egyszerüen vicces.

Nem vagyunk jóga-automaták. Bedobod a pénzt, és végigcsinálja a sorozatot egy-két-há-négy… A jóga tanitása, és gyakorlása, Krishnamacharya és Pattabhi Jois idejében is: individuális, személyre szabott volt. A modern kori tanárok, nem rendelkezvén azzal az átfogó tudással, mint az ‘apostoli atyák’, úgy próbálják utánozni őket, mint egy felvételt, csakhogy a jóga nem ilyen. Tapasztalati dolog, amely csak úgy müködik, ha valaki kipróbálja magán, és ebből vonja le a személyes tanulságait, mind a fizikai aspektusában, mind az életébe, személyiségébe hozott változásokkal kapcsolatosan. Ez az az alap, amire egy jóga-oktató épiteni tud, és amire épitenie érdemes. 100-200-500 órás tanfolyamokon sok elméleti és módszertani ismeretre lehet szert tenni, ugyanakkor időt is kell hagyni a változásoknak, hogy beérjenek. 1-2 év? Kezdetnek megteszi. 10 év? Már van valami fogalma az embernek. 20 év? Talán már kezdi érteni, miről van szó. 30 év már megnyugtató 🙂

Egy kicsit elkanyarodtunk az eredeti témától, de a fentiek talán segithetnek tágabb perspektivába helyezni a most következőket. Előszöri tisztázzuk az alapfogalmakat: mik azok a haladó pózok?

Napi szinten találkozok emberekkel, akik akár többéves gyakorlás után sem tudnak végrehajtani egy elfogadható tadászanát. (az egyszerüség kedvéért minden pózt illusztrálni is fogok)
scan0003_3-2

Nem tünik olyan nehéznek, ugye? Pedig az! Akkor ez most haladó póz vagy sem? Nade nézzük tovább! Van, aki élete legelső (!) jógaóráján könnyüszerrel végrehajtja ezt a pózt (Marichyasana D):

mari-d

Van, akinek ez a póz rémálom, amely még 4-5 év gyakorlás után sem sikerül. Akkor ki a haladó gyakorló voltaképpen? Ebből az egyszerü példából egyértelmüen kikövetkeztethető, hogy sohasem a póz ‘haladó’, még akkor sem, ha az egy haladó gyakorlatsor része, hanem mindig az, aki végrehajtja.Ez az alapvető felismerés máris arra az útra terel, hogy ne csak a jóga felszinének a varázsával legyünk elfoglalva, hanem a gyakorlás mélyebb aspektusaival is, nevezetesen a helyes légzéssel, az érzékszervek szabályozásával, és a fókuszált figyelemmel. Az ászana-gyakorlás természetes módon elősegiti a fenti készségek fejlődését, de nem jó, ha öncéllá válik, mint ez manapság sok esetben megfigyelhető.

Visszanyarodva ismét a témánkhoz, saját tapasztalatom alapján úgy vélem, hogy ‘kezdő’, vagy nem annyira ‘haladó’ gyakorló is megpróbálkozhat időről időre ‘haladó’ pózok végrehajtásával. Ezzel nem szeretnék ugyanakkor ellentmondani az Ashtanga jógában elfogadott hierarchikus felépitéssel, azaz: a napi szintü gyakorlásban az Első Sorozat újra és újra történő gyakorlása a cél, amig csak képessé nem válik valaki önállóan, az elejétől a végéig végrehajtani a gyakorlatsort. Ez a legfontosabb sorozat az összes közül, nem véletlenül, mivel ennek gyakorlása és elmélyitése közben fejleszti ki a gyakorló azokat a készségeket, amelyek a későbbi sorozatok gyakorlatainak végrehajtásában nélkülözhetetlenek lesznek.

Amikor már valaki szert tett bizonyos jártasságra az Első Sorozatban ugyanakkor, semmi ok nincs rá, hogy ne kezdhesse el gyakorolni a Második sorozat gyakorlatait, persze itt is megtartva a fokozatosságot, és figyelembe véve saját alkati sajátosságait, amelyek bizonyos gyakorlatok végrehajtását megkönnyithetik, másokét ugyanakkor nehezebbé tehetik.

A végére csak ötletadónak, a tegnapi óra végén igy épült fel nagyjából a gyakorlatok sorrendje:
bakasanaBakasana
pinchavrisch Pinchamayurasana falnal

517632f1747265dec1c8e7498ec61a19 És legvégül: kézenállás-variációk, kézenállásból hidba, ill. hidból vissza kézenállásba.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s