A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

mozgás – terápia

Hozzászólás

Pantha rei – minden mozog. Amig élünk, minden folyamatos áramlásban, mozgásban van körülöttünk, és bennünk is. Áramlunk a térben, az időben, és áramlik a testünkben is a levegő, a vér, és minden. Ez alapján kijelenthetjük, hogy az élet = mozgás. Ameddig mozgunk, élünk, és ha távozik belőlünk az élet, akkor a mozgás is megáll.

Ez igy nagyon filozofikus, de igazából csak az a filozófia ér valamit, amely képes jobbá tenni az életünket, amelyik nem, az voltaképpen felesleges. Egy kicsit tovább-gondolva a fentieket: több mozgás = több élet(erő) = nagyobb boldogság. Elképzelhető olyan is, aki nagyon keveset mozog fizikailag, mégis szuper-kreativ, az ilyen tipusú embereknek az elméje mozog többet az átlagnál. Nem szeretnék pesszimistának tünni, inkább megmaradva a realitás talaján: a mai magyar emberek nagy többsége sajnos nem mozog eleget (tisztelet persze a bőséges kivételnek). Szeretem megfigyelni az embereket, az utcán, a piacon, különösen a tömegközlekedési eszközökön, megnézem az arcukat, a szemüket – vajon mennyi energia és életöröm sugárzik át? Maradjunk annyiban, hogy lehetne több is.

Vizsgáljuk meg a dolgot korosztályokra lebontva. Már az egészen kis gyerekeknél probléma, hogy hihetetlen mozgásszükségletük nincs kielégitve. Sok kisgyerekes szülőt hallok panaszkodni, hogy a igy nem eszik a gyerek, meg úgy nem alszik a gyerek… pedig a megoldás egyszerü lenne: addig kell fárasztani, amig magától ‘összeesik’, és alszik mint a bunda, és persze éhes is lesz, mint a farkas. Tenni mindezt a jó levegőn, a hegyen, a parkban, ez a minimum, ha már városban kényszerül élni a család. A gyerek alapból nem azt csinálja, amit mondanak neki, hanem amit lát. Ha a szülők rendszeresen esznek gyümölcsöt, a gyerek is kedvet kap majszolni belőle, de ha a szülő csipszet eszeget és kólával öbliti le, akkor a gyerek is ezt a mintát kapja, és utánozni is fogja. A testmozgással ugyanigy állunk, a szülő(k)nek nem szabadna a kanapén ülve a TV-t bambulni, legalábbis napközben semmiképp, akkor ki kell menni a szabadba, és mozgatni a gyereket. Ha a szülők rendszeresen és örömmel mozognak, akár sport, akár a jóga is nagyon jó, akkor a gyerek is nemcsak kedvet kap, hanem keretet is ahhoz, hogy – hangsúlyozzuk még egyszer – szinte kimerithetetlen energiáját levezesse. Saját magunk is meggyőződhettünk erről, amikor Panni, a kung-fu edzést lelkesen figyelve, miután mindenki kiment a teremből, elkezdte utánozni amit látott, guggolásokat csinált, és egy jógaszőnyegre hanyatt fekve felüléseket, még nyögött is hozzá, mindezt másfél éves korában!

 

A gyerekekkel tehát nincs nehéz dolgunk, de mi a helyzet a tinédzserekkel? Ez már kicsit nehezebb dió. Egyfelől a kamaszok alapból lázadók, szóval csinján kell bánni velük, a fő az, hogy ne nézzük őket hülyének. Az ‘igazán mozoghatnál már valamit’, meg a ‘szomszéd Pistike bezzeg milyen jól sportol’ tipusú beszólások nem fognak célt érni. Ami müködhet (talán egyedüli megoldásként), hogyha látja a tinédzser, hogy a szülő jól érzi magát attól, amit csinál, ÉS ugyanakkor nem szabad tukmálni, vagy unszolni bármire, ez esetben van rá esély, hogy kedvet kapjon kipróbálni Ő is. De erre nincs 100%-os recept, néha nem marad más, mint rábizni a kamaszra, hogy majd kitalálja magának, mi az ami jó neki, és remélni a legjobbakat.

Ugyanakkor, az iskolai kötelező testmozgás, a naponta kötelező testnevelés óra nem csoda, ha idejekorán kiöli a kedvüket a mozgáshoz. Nap mint nap látom, hogy kihajtják ‘szerencsétlen’ kölyköket a térre, és persze ‘futás körbe indulj!’. Cooper teszt és társai. Az ilyen kőkorszaki módszerekkel bombabiztosan lehet megutáltatni a sportnak még a fogalmát is egy tinédzserrel. Ahhoz, hogy a mozgás szeretetét elérjük náluk, olyan élményeket kellene kapjanak, illetve olyan formában kedvet csinálni a mozgáshoz, amely az Ő képi és verbális világukhoz, kommunikációs csatornáikhoz passzol. Pl. a közösségi kommunikációs oldalak, videók, etc. erős hatást tudnak kiváltani, ráadásul tömegesen. Ha én tinédzserként megnéznék egy ilyen videót, biztosan több kedvet kapnék a jógázáshoz és/vagy a küzdősportokhoz, mintha a tornatanár kislabda-dobással kedveskedne nulladik órában. És ha valóban kedvet kap egy tinédzser a rendszeres mozgáshoz, akkor le sem lehet majd állitani, hiszen az energiájuk még nekik is szinte kimerithetetlen. És ha egy fiatal neadjisten’ megszabadul a túlsúlyától (ezzel együtt egy csomó gátlástól, pl. hogy trendin felöltözve/kisminkelve jól mutat, de a strandon fürdőruhában már szégyellne mutatkozni), ezen keresztül önbizalmat épit, és az élet minden területén könnyebben tud majd érvényesülni. Nem lebecsülendő előny!

Vegyük a ‘felnőtteket’, de itt is életszakasz és életkor alapján muszáj különbséget tenni. azt gondolnánk, hogy minél fiatalabb valaki, annál többet, könnyebben, és szivesebben mozog. Érdekes, de nem 🙂

A jógaórákon pont azt figyeltem meg, és nincs ez másképp egyéb mozgásformák esetében sem, hogy a 20-30 éves generáció kevésbé kitartó, hajlamosabbak feladni a gyakorlást, mint a 30 felettiek. Vegyük figyelembe, hogy ez egy szubjektiv megfigyelés, egyébként boldog lennék, ha ez nem igy lenne, de mégiscsak a saját tapasztalatom ezt látszik alátámasztani. Gondolkodtam is rajta, hogy miért van ez igy, és a logika segit: a fiatalabbakat még elviszi a ‘lendület’. Nem fáj még semmijük (jó esetben), a testük még ad olyan jelzéseket, amelyek már az elhasználódást, öregedést vetitenék előre, őszülő haj, fájós izületek, nehezebb mozgás. 30 éves kor után ez változik. Hoppá! Hát nem 100 évre lett tervezve a testünk? Én hajlok rá, hogy a mai korban 100 év lehet kb. az életkor végső határa, ideális esetben. Az ideális esetbe beleérjük a megfelelő egészséges táplálkozást, testmozgást is. A jóga nagy ‘öregjei’, Krishnamacharya, Pattabhi Jois, és B.K.S. Iyengar is 90 éves koruk után még aktivan tanitottak, a 30 éves kor ezért még nagyon korainak tünik az öregedés szempontjából. Mivel a többség nem fektet figyelmet a testmozgás és a táplálkozás egészséget fenntartó voltára, amiben a lustaság is jókora szerepet kap, éppen ezért hamarabb szembesülnek a negativ hatásokkal. Ez azonban másrészről jó, mivel éppen ez a felismerés adhat, és ad is sok esetben lökést az esetleges életmódváltáshoz. Aki 30 éves kor táján kap észbe, viszonylag könnyen formába tud még lendülni. kb. 40 éves korig a test még közel csúcsteljesitményt tud nyújtani, kivételek persze mindig akadnak, pro és kontra is.

A legeslegnehezebbnek tehát a 20-30 év közötti korosztályt találtam megmozditani. Egyrészt rengeteg elfoglaltságuk van, iskola, egyetem, első munkahely, karrierépités, bulizás etc. Másrészt, ahogyan észrevettem, ez a korosztály túl gyorsan szeretne eredményeket elérni (amire a külvilág is presszionálja őket, mindenféle területen), és ezért nehezen maradnak meg a gyakorlás mellett évekig, akár évtizedekig, márpedig a jógában például csak évtizedekben érdemes mérni a fejlődést, ami életfogytig tartó gyakorlást kiván. A leghálásabb ‘közönség’ a 30 feletti korosztály, felső határt nem is szabnék, mivel akár 50-60 éves korban is óriási fejlődést lehet produkálni, de igazából bármilyen késői életkorban jelentős életminőség-javulás érhető el a megfelelő gyakorlással. 30 éves kor felett kezd el sok ember spirituálisan is nyitottabbá válni, érdeklődni a létezés nagy kérdései iránt. Talán az is szerepet játszik ebben, hogy ekkorra már a többség megtapasztalja az élet napos, és kevésbé vidám oldalait is. Az védikus irodalom szerint, az egyik tipus, aki spirituális érdeklődést mutat az, aki szenvedést élt át, és a 30 éves kor olyan határszakasz általában az emberek életében, amelyben ilyen vagy olyan módon szinte mindenkit megsújt kicsit az ‘Élet’, ilyenkorra az ember általában már túl van egy-két fájdalmas szakitáson, esetleg váláson, esetleg tönkremegy a vállalkozása és újra talpra kell állni, ezek mind segitenek elgondolkodni az életünk célja felől.

 

 

 

 

 

 

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s