A yogi's Blog

Pórffy Csaba jóga blogja

A jó ember haragja

A mondás szerint a jó ember haragja olyan, mint a vízre rajzolt vonal. Vagyis hamar elmúlik. Így lehet ez valamennyi negatív érzéssel. Tudatosan is tehetünk azért, hogy a negatív érzelmek ne hatalmasodjanak el rajtunk. Ha átengedjük nekik magunkat, egyre jobban a hatalmukba kerítenek. A jógafolyamat olyan univerzális módszer, ami többek között erre is megoldást kínál. Először is arra kell figyelnünk, hogy ne álljunk ellen. Az elme olyan mint egy hihetetlen erejű kígyó, hiába próbáljuk erősebben szorítani, egyre jobban kicsúszik a kezünkből. A jelenlegi sötét világkorszakban (Kali-yuga) különösen hasznos a tantrikus szemlélet. A tantra nem küzd a természetes negatív hajlamok ellen, hanem ellenkezőleg – átminősíti, megismeri, és a tudatosításuk útján uralmat szerez felettük. (Itt ne az nyugati ’tantrikus’ szex-tanfolyamokra gondoljunk, amik valójában a tantra eltorzításai)


Gyakran szeretnénk ’jók’ lenni. Például valaki hirtelen feldühít valamivel, vagy irigy leszek valakire. Mihelyt elkezdek küzdeni az érzés ellen, mert ’rossznak’ ítélem, azt veszem észre hogy csak erősödik. Ha nagyon-nagyon erősen küzdök ellene, hamarosan a tudatalattiba kerül, ekkor a felszín megnyugszik, és ezeket az érzelmi taposóaknákat továbbra is cipelem magamban, hogy egy adott helyzetben – mindig a legrosszabbkor – robbanjanak. Ez a folyamat már egészen kisgyerekkorban elkezdődik. Mit lehet tenni ellene? Például, ha nagyon mérges leszek valakire, először is befelé irányítom a figyelmemet. Próbálom érezni a haragomat, az intenzitását, a színét, a szagát, ahogy nő az ereje. Nem állok ellent neki, sőt, hagyom hogy sodorjon az érzelmek áramlása, nem avatkozom közbe. Gondolatban talán a végsőkig is eljutok, lehet hogy megölöm azt aki feldühített. Itt se minősítsünk, hogy jó, rossz, tiltott! Közben nagyon fontos megőrizni a tudatos figyelmet. Úgy próbálom figyelni a folyamatot, mintha valaki másnak az érzései lennének. Figyelem, hogyan változnak meg az érzések? Először jön a harag, felerősödik, átcsap a gáton, majd lecsillapodik. Mint a tenger hullámai. „A jóga az elme hullámzásának lecsillapítása.” (Patandzsali) A gondolatokat és az érzéseket ugyanúgy tudjuk lecsillapítani, mint a tenger hullámait. Semmit sem tehetünk azonkívül, hogy ülünk és figyelünk, várjuk hogy magától megtörténjen. Minden beavatkozás egy újabb hullámot szül.

A hatha jóga ezen a ponton indít, a testhelyzettel, vagy Ászanával. Nem mindegy hogyan ülünk. A test és az elme egységet alkot, csak anyagi érzékeink természete miatt érezzük őket elkülönültnek. Ha megfigyelünk egy dühös embert, fel alá járkál, előrehajol, megfeszülnek az izmai. Idézzünk fel egy Buddha-szobrot, a meditáció testtartásában. Már maga a látvány nyugalmat sugároz ki.

A következő a légzés, vagy Pránájáma. Minden hangulathoz más légzésritmus társul, ami ráadásul mindenkinél egyedi. Mindenkinek érdemes kísérletezni a légzésével. Mi történik ha gyorsabban lélegzem, ha lassabban, ha mélyebben stb. Jógaóra közben szoktam néha gyorsabban, néha lassabban lélegezni, minegyik más hatást vált ki. Az alapelv hogy hosszan lélegezzünk, K. Pattabhi Jois tanácsa szerint akár 10-15 másodperc is lehet egy lélegzetvétel. Sok embernek eleinte nehezére esik a mély és hosszú légzés. A légzés (prána) ereje akkora, hogy azonnal elkezdi feloldani a blokkokat, ami sok fájdalom és feszültség felszabadulásával jár. A jóga többek között tisztító folyamat is, ami a testünkben hordozott tisztátalanságtól hivatott megszabadítani. A jóga csikitsza minden szinten hat: a durvafizikai test szintjén méregtelenít, finomfizikai szinten oldja a blokkokat (granthik), ide tartozik a a finomfizikai test részeként az érzelmi szint is, vagyis az elfojtások, mindenféle pszichés zavar.

folyt. köv.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s